Jagódki

WYCHOWAWCY

mgr Marta Białek

mgr Elżbieta Gaj

13.04. 2021 r (wtorek)

Ćwiczenia ortofoniczne  na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”.

Kura gdacze, kaczka kwacze –

Goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miałczy.

– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

I już słychać go  z daleka.

Koza meczy:

Mee, mee, mee….

– Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

Poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!-

Powiedziała, co wiedziała,

Białą brodą pokiwała,

Pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejdź mi z drogi!

Awantura się skończyła,

bo ta koza groźna była.

Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:

– Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

– Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

Dokończ rysować kurczaczki według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczaczka licząc od prawej strony.

Karty pracy, cz. 4, s. 7.

Zabawa ruchowa „W kurniku” – ćwiczą równowagę, skłony.

Dzieci są kurkami. Przechodzą, stawiając noga za nogą, po sznurku, tak aby z niego nie spaść.

Dzieci są kogutami, w siadzie klęcznym, wykonują skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan – kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli kogut  prostuje się i ustawia głowę prosto.

Zabawę możemy powtórzyć 2-3 razy.

Praca plastyczna  – „Zwierzątko z wiejskiego podwórka” – lepienie z plasteliny, doskonalą sprawność manualną, rozwijają wyobraźnię plastyczną.

Zabawa Co robimy? – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.

Do zabawy zaproście rodziców, brata, siostrę.

Rodzic na dowolnie wybranej przez siebie melodii, śpiewa lub rytmicznie recytuje proponowany tekst. Po opanowaniu tekstu dzieci wspólnie z rodzeństwem, rodzicem obrazują go ruchem.

Wszystkie dzieci maszerują,

teraz równo przytupują,

pięknie klaszczą razem z mamą

I znów maszerują za nią.

Spoglądają w prawo, w lewo

i witają się z kolegą,

a na końcu robią koło,

no i bawią się wesoło.

Zabawa rytmiczna – zwierzęta na wsi – klaszczemy, tupiemy lub wystukujemy np.: ołówkiem o stolik  nazwy zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku.

Posłuchajcie piosenki „Na podwórku” /znajdziecie ją na stronie YouTube/

I. Na podwórku na wsi

Jest mieszkańców tyle

Że aż gospodyni

Trudno zliczyć ile

Ref. Kury, gęsi i perliczki

I indyki, i indyczki

Jest tu kwoka z kurczętami

Mama kaczka z kaczętami

Piękny kogut Kukuryk

I kot Mruczek, i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę

Hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul – podwórkowy chór.

II. Koń kasztanek w stajni

A w oborze krowa

Tam w zagrodzie owce

I brodata koza.

Ref. Kury, gęsi i perliczki …

III. A tu są króliki

I duże i małe

Łaciate i szare

I czarne i białe.

Ref. Kury, gęsi i perliczki …

Porozmawiajcie na temat piosenki:

– gdzie mieszkają zwierzęta, o których mowa w piosence?

– jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?

– spróbuj wymienić wszystkie zwierzęta z piosenki, naśladuj ich głosy.

Zabawa ruchowa „Zwierzęta na podwórku”

 Rodzic mówi rymowankę

„Ram, pam, pam, ram, pam, pam,

na podwórku kurę /krowę, konia, owcę, itd. mam”  /zmieniamy nazwę zwierzęcia/

 Dziecko naśladuje zwierzęta lub ptaki wymienione w rymowance, także ich odgłosy.

Językowe rymowanki – gimnastyka buzi i języka

– Piłka sama podskakuje

Język piłkę naśladuje.  /wyciągnij język do przodu i poruszaj nim w górę i w dół/

– Karuzela mknie wokoło

Kręć językiem szybko w koło. /wyciągnij język do przodu i kręć nim wokół ust/

– Otwórz buźkę i zamykaj

Tak jak pyszczkiem robi rybka. /wysuń wargi do przodu i poruszaj ustami/

– Dotknij swym językiem nosa

By nie siadła na nim osa. /spróbuj dotknąć językiem nosa/

– Możesz krówkę naśladować

Wyjąć język i go schować. /wyciągaj i chowaj język/

Wykonaj ćwiczenia w Kartach Pracy cz. 4, str. 3.

Zabawa „Bystre oczko” – znajdź 12 różnic między obrazkami

12.04.2021 r. (poniedziałek)

Witajcie dzieciaki!

Zapraszam Was do wspólnej zabawy.

 Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta;

(rodzic wyjaśnia dziecku ich znaczenie)

Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

Zapomniał wół, jak cielęciem był.

Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

Pasuje jak wół do karety.

Nie kupuj kota w worku.

Rytmizowanie wybranego przysłowia, ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.

Zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym – Głosy zwierząt.

Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic pokazuje dziecku obrazek zwierzęcia lub podaje wybrane zwierzę, dziecko naśladuje jego głos, odpowiednio modelując swój głos. Zwierzęta dorosłe naśladują grubym głosem, a młode – cienkim.

Karty pracy, cz. 4, s. 9

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazka „W gospodarstwie agroturystycznym”

Karty  pracy, cz. 4, s. 4,5

– Jakie zwierzęta można spotkać na wsi?

– Jakie ptaki zamieszkują wiejskie podwórko?

– Jak nazywamy dorosłe zwierzęta, a jak ich młode?

– Gdzie mieszkają zwierzęta?

Odkrywanie litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 64-65.

Zabawy i ćwiczenia metodą opowieści ruchowej „W ogrodzie”

Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika rodzic) . Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.

Dzieci:

wąchają kwiatki – wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki wdech nosem, a wydech –ustami,

biegają po alejkach – wyciągają ramiona w bok,

naśladują motyle – rytmicznie podnoszą je i opuszczają.

Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu .

Dzieci sadzą rośliny – wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,

Myją ręce po pracy – stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie,

Podlewają posadzone rośliny – poruszają się po wyznaczonym miejscu ogrodu (pokoju) i  naśladują podlewanie roślin.

Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń każdemu dziecku.

9.04.2021 r (piątek)

Witajcie! Zapraszam was do zabawy.

Zabawa muzyczno-ruchowa  – Powróciły skowronki i bociany

Przy dowolnej muzyce muzyce poruszają się skowronki , machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń… Przy wyklaskiwaniu dowolnego rytmu poruszają się bociany,  unosząc wysoko kolana i machając wyciągniętymi rękami w bok mówiąc: kle, kle, kle…

Oglądanie książek, albumów o ptakach, zdjęć,  dzielenie się spostrzeżeniami na ich temat.

Słuchanie ciekawostek na ich temat – wykorzystanie internetu.

Rozwiązywanie zagadek o ptakach:

Piórka biało-czarne, buciki czerwone,

uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone.

Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna mała,

Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła.

Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka,

Jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają.

Śpiewa wysoko piosenki do słonka

Głos ma podobny do drżenia dzwonka.

Zabawa Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach, tak na zmianę 3-4 razy.

Karta pracy, cz. 3, s. 67

Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Układanie działań do podanych zadań.

Zabawa ruchowa „Bocian”

Dziecko (bocian) trzyma przed sobą złączone, wyprostowane ręce. To dziób bociana.

Chodzi po pokoju wysoko podnosząc kolana i mówi rymowankę:

Kle, kle, kle, kle, kle, kle

Bocian żabkę złapać chce.

Potem „bocian”  zamienia się w żabkę i skacze po pokoju.

Posłuchajcie piosenki „Wołanie wiosny” /znajdziecie ja na stronie youtube/

1. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref. Zielona wiosenka …

3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Ref. Zielona wiosenka …

Rozmowa na temat piosenki:

– O jakiej porze roku opowiada piosenka? Po czym poznajemy, że nastaje wiosna?

– Gdzie przyleciały bociany? Co robiły? Który ptak śpiewa jak dzwonek?

Zabawa ruchowa „Ptaki do gniazd”

Rozkładamy na podłodze kartki papieru – to gniazda. Na sygnał „Ptaszki latają” dziecko naśladuje lecącego ptaka /biega na paluszkach, macha rękami/. Na sygnał „Ptaszki do gniazd” dziecko siada skrzyżnie na najbliższym gniazdku.

Zabawa z rymowanką

Nauczcie się rymowanki:

Lecą ptaki hen z daleka, każde dziecko na nie czeka.

Teraz mówcie rytmicznie rymowankę równocześnie klaszcząc, uderzając w kolana, w podłogę, tupiąc.

Zabawa z gazetą lub kartką papieru „Wiosenna pogoda”

Siad skrzyżny, gazeta leży na podłodze. Wykonuj czynności zgodnie ze słowami wierszyka:

Pada deszczyk, pada deszczy  /cichutkie uderzenia palcami w gazetę/

Wieje wietrzyk, wieje wietrzyk  /machamy gazetą trzymaną w obu rękach/

Błyska błyskawica  /dziecko zakrywa rączkami oczy/

Wielki grzmot, wielki grzmot  /mocne uderzenia dłonią w gazetę/

Wielki huk, wielki huk /tupiemy nogą w gazetę/

Mokra jest ulica  /kładziemy dłoń na gazecie i rysujemy gazetą koło po dywanie/.

8.04.2021 r ( czwartek)

Zabawa twórcza – Ptaki z figur

Przygotować figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru.

Dzieci układają z figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. przeliczają, ile figur w danym kształcie zostało użytych.

Opowiadanie historyjki o wildze.

Karta pracy, cz. 3, s. 63

Ćwiczenia separacji ruchów.

Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.

 Niezależność ruchów rąk tułowia:

-prawa ręka poziomo w bok, lewa-pionowo w górę,

-prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę,

-prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę,

-prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

 Rozdzielanie ruchów dłoni i palców:

-Zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej

-uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni

Rozdzielanie ruchów pleców:

-zaciśnięcie pięści wokół kciuka,

-unoszenie po jednym palcu dłoni opartej palcami o stół.

Praca plastyczna –  Wesoła wilga 

Zdjęcie wilgi ( internet), przypomnienie cech ptasich na podstawie wilgi.

Przypominają ( historyjka), że młode wykluwają się z jaj zniesionych w gnieździe.

Karta 18

– kolorowanie rysunku według wzoru (fotografia)

– wycinanie z karty rysunku wilgi

– nacinanie obrazka w zaznaczonych miejscach i składanie go według instrukcji

– sklejanie głowy

– porządkowanie miejsca pracy.

Odkrywanie litery j:  małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52 , 53

7.04.2021r (środa)

Witajcie dzieciaki !

Zapraszam was do wysłuchania fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach” – kwiecień.

Kwiecień nie czeka,

bardzo się spieszy,

aby na drzewach

listki rozwiesić,

pierwsze warzywa

zasiać w ogrodzie,

po czym z uśmiechem

od nas odchodzi.

Pytania skierowane do dziecka:

– O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień?

– Wymień nazwy wszystkich miesięcy?( utrwalanie)

Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu

Dz. kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią to samo na dywanie.

Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka.

Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (internet). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa.

Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby, głoski.

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”.

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze miejsce dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdują od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdko nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi?

Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazdka tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie…Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hmm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania:

– Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

– Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

– Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

– Co powiedział wróbel na temat gniazd?

– Z czego ptaki robią gniazda?

ZABAWY I ĆW Z INTERNETU

Karta pracy, cz. 3, s.62

Środa 31 marca

Kochani, rozpoczynamy opowieścią ruchową „Czubatka”.

Chodzi kurka Czubatka po grzędzie (dziecko układa ręce jak skrzydła, spaceruje po kole rytmicznie do wypowiadanych sylab)
jak w gnieździe usiądzie, to jajko będzie (siada, jedna ręka zwinięta w pięść)
Jajko zabierze gospodarz wąsaty (wstaje, dwoma palcami wskazującymi „rysuje” wąsy od nosa na boki)
ostrożnie zaniesie to jajko do chaty (dłonie wyciągnięte do przodu, w geście niesienia, robi cztery duże kroki)
W łupkach cebuli je ugotuje (naśladuje pocieranie oczu dłońmi zwiniętymi w piąstki)
jajo na brązowo całe zafarbuje (w powietrzu „rysuje” jajo dwoma palcami symetrycznie, od góry do dołu)
W koszyku ułoży tę piękną kraszankę (unosi ręce na wysokości brzucha i zaplata palce)
pomiędzy zającem, kurczakiem i barankiem (naśladuje zająca – dłonie przykłada nad głową; kurczaka – dotyka ramion i macha małymi skrzydełkami; baranka – zatacza koła piąstkami przy skroniach i podskakuje)

Posłuchajcie wiersza „Wielkanoc”

Gdy przychodzi do nas wiosna

Ciepła, uśmiechnięta

To przychodzą razem z wiosną

Wielkanocne święta.

Barwne palmy wielkanocne

Pysznią się w wazonie

Jajka w różne, piękne wzorki

Są przyozdobione.

Jest koszyczek ze święconką

W nim kilka pisanek

Chleb, kiełbasa, chrzan i jajka

Cukrowy baranek.

W poniedziałek wielkanocny

Jest świetna zabawa

Śmigus-dyngus wszystkich wodą

Leje już od rana.

Rozmowa na temat wiersza:

– o czym jest wiersz?

– o jakich zwyczajach wielkanocnych opowiada?

– co to jest pisanka?

– co wkładamy do wielkanocnego koszyka?

– co to jest śmigus-dyngus?

Symbolika elementów koszyczka wielkanocnego:
jajko – produkt najważniejszy, bez którego nie obejdzie się żaden koszyczek wielkanocny, jajko w koszyczku jest znakiem odradzającego się życia
chleb – włożony do koszyczka wielkanocnego symbolizuje ciało Chrystusa
kiełbasa i wędliny – symbolizują dostatek, płodność i zdrowie
baranek – baranek w święconce to symbol zwycięstwa życia nad śmiercią, może być wykonany z masła, cukru albo marcepanowy
masło – jest symbolem dobrobytu
woda – również powinniśmy ją włożyć do koszyczka wielkanocnego, to znak przygotowania do nowego życia
sól – symbolizuje oczyszczenie
ser – nie wszyscy wkładają go do święconki, ale można to zrobić, ser w koszyczku wielkanocnym oznacza przyjaźń między człowiekiem a zwierzętami domowymi.
ciasto – w koszyku świątecznym symbolizuje umiejętności i doskonałości
chrzan – święcimy go w Wielką Sobotę, jako znak siły fizycznej krzepy

 W koszyczku wielkanocnym powinien znaleźć się też bukszpan. Choć jest tylko ozdobą, nawet on ma swoją symbolikę – oznacza radość i nadzieję na zmartwychwstanie.

Co jeszcze można włożyć do koszyczka wielkanocnego?
Owoce, czekoladowe zajączki, czekoladowe jajka, słodycze.

Zabawa paluszkowa „Dwie ręce, dziesięć palców”

Ja dziesięć palców mam   (pokazujemy wszystkie palce),

I na pianinie gram   (uderzamy palcami o kolana).

A ja dwie ręce mam   (pokazujemy dłonie),

I na bębenku gram   (uderzamy dłońmi o kolana).

Ja dziesięć palców mam   (pokazujemy wszystkie palce),

Na trąbce sobie gram   (poruszamy wszystkimi palcami przed ustami).

A ja dwie ręce mam   (pokazujemy dłonie),

I tak zaklaszczę wam   (klaszczemy w dłonie).

Zabawa ruchowa z rymowanką

Ręce w przód, ręce w górę

I podskoki aż pod chmurę

Ręce w dół, ręce w bok

Nogi wykonują skok

Wszyscy ćwiczą bez wyjątku   /marsz w miejscu/

Zaczynamy od początku     /marsz w miejscu/

Razem z Rodzicami odkryjcie literę F, f.  / Karty pracy str. 58-61/
Opiszcie, co przedstawia obrazek. Wysłuchajcie i określcie pierwszą głoskę w słowie farby, pod nazwami rysunków narysujcie modele /nakrywki/. Zaznaczcie litery f, F w wyrazach, przeczytajcie sylaby i tekst.  Rysujcie palcem kształt litery F. f, piszcie po śladzie, potem samodzielnie.

Ćwiczenia oddechowe „Pisanka”

Przygotujcie: szablon pisanki na kartce, skrawki kolorowego papieru, rurkę do picia.

Skrawki kolorowego papieru rozsypcie na stole. Przenoście je za pomocą rurki na szablon pisanki. Nie pomagajcie sobie rękami. Spróbujcie ułożyć wzorki na pisance.

Jutro 1 kwietnia – Prima aprilis                      

Prima Aprilis, które świętujemy 1 kwietnia, to dzień, w którym trzeba szczególnie uważać. Prima aprilis oznacza po łacinie po prostu „1 kwietnia”. Sam zwyczaj pochodzi najprawdopodobniej od rzymskich świąt.  To dzień robienia żartów, psikusów i celowego wprowadzania w błąd innej osoby. Pamiętajmy, by żarty nikogo nie krzywdziły i nie obrażały. Chodzi przecież o dobrą zabawę.  Wesołego dnia!

Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.

Pocięta na części kartka świąteczna ukryta w kopercie.

Dziecko układa ją w całość i wypowiada się na temat ułożonego obrazka.

Zabawa słowna – Składamy życzenia

Czytamy lub mówimy dziecku przykładowe życzenia, dz. je omawiają (czego sobie życzą ludzie). Potem próbują układać życzenia.

Karta  pracy, cz. 3, s. 77, 78

Życzymy Wam, Kochani,

aby te święta wielkanocne

wniosły do Waszych serc

wiosenną radość i świeżość,

pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.

Dzień dobry Kochani!

Zapraszamy na wtorkowe zabawy.

Na początek zabawa rytmiczna „Szu, szu, szu”. Znacie ją. Zaproście do niej mamę, tatę lub rodzeństwo. Zabawę znajdziecie na stronie youtube.

Posłuchajcie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń”, znajdziecie ją również na stronie youtube.

I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??

Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??

Ref. Mama, tata …
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref. Mama, tata …

Porozmawiajcie na temat tekstu piosenki.

– Co znajduje się w koszyczku, o którym jest mowa w piosence?

– Co znaczą w piosence słowa „koszyczek dobrych życzeń”?

Posłuchajcie piosenki jeszcze raz, spróbujcie zaśpiewać refren, przy refrenie klaszczcie 
w ręce lub zagrajcie używając np. drewnianej łyżki, lub kartki papieru zwiniętej w rulon.

Zabawa ruchowa „Kurczątka”

Wyszukajcie na stronie youtube utworu „Taniec kurcząt w skorupkach” M.Musorgskiego. Teraz zamieńcie się w kurczątka. Wsłuchajcie się w muzykę, zaproście do zabawy rodzeństwo lub rodziców.

Dzieci zamieniają się w kurczątka, które przy nagraniu muzyki wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy – wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadankiem.

Zabawa słuchowa „Zagubione kurczątko”

Dziecko ma zasłonięte oczy. Rodzic-kurczątko zmieniając miejsce mówi „pi, pi, pi”. Zadaniem dziecka jest wskazać kierunek skąd dobiega głos kurczątka. W zabawie można zamieniać się rolami.

Zapraszam teraz na zabawy plastyczne.

Przygotujcie karty z wyprawki plastycznej nr 3 „Koszyczek wielkanocny” i kartę nr 20 „Zajączek” oraz  wodną kolorowankę „Pisanka”.

„Koszyczek wielkanocny”  /potrzebne: klej, nożyczki, piórka, bibuła/

– wypchnij z karty formę koszyczka i uchwyt, złóż i sklej koszyczek według instrukcji, doklej uchwyt, doklej kurczakom piórka lub skrawki bibuły na czubkach głów, do gotowego koszyczka możesz włożyć pisankę

„Zajączek” /potrzebne: klej, nożyczki/

– wytnij z karty elementy obrazka zajączka, szare paski złóż naprzemiennie według instrukcji, przyklej do nich głowę i łapki, zajączka możesz wykorzystać do wielkanocnej dekoracji

Do wodnej kolorowanki „Pisanka” potrzebujesz pędzelka i wody.

Zabawa plastyczna –Nasze pisanki

Różne materiały potrzebna do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, bibuła, kolorowy papier, nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka

Ozdabianie pisanek według własnego pomysłu – wykonanie prac przez dzieci.

Zabawa – Pokaż pisankę – zaproś do zabawy brata, siostrę.                                                  

Dzieci poruszają się po pokoju w rytm dowolnej muzyki.  Na hasło: pokaż pisankę, zatrzymują się i pokazują na niby trzymaną w dłoniach pisankę. Chętne dziecko opowiada o swojej pisance.

Karta pracy, cz. 3, s. 74.

Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań.

Słuchanie zagadek, rozwiązywanie ich przedstaw w formie plastycznej.

Dokończ rysować kurczątka według wzoru – karty pracy, cz. 3, s.75

Miłej zabawy!

Poniedziałek 29 marca

Witajcie kochani!

 Zapraszamy ponownie do domowego przedszkola. Zachęcamy do korzystania z naszych propozycji zabaw, wierszy, piosenek, rymowanek, prac plastycznych.

– Powiedzcie jaki dzisiaj dzień tygodnia, jaka pogoda za oknem i jak się czujecie.

Pokazywany wierszyk „Idź do przodu”  /wykonuj ruchy według słów wierszyka/

Idź do przodu cztery kroki i zrób w miejscu dwa podskoki

Teraz w lewo kroków pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść

Idź do tyłu cztery kroki i zrób w miejscu trzy podskoki

Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

Otwórzcie teraz książkę z ilustracjami do opowiadań na stronie 58 i 59 oraz 60 i 61. Posłuchajcie opowiadania.

Opowiadanie „Gipsowe pisanki”

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatujące bociany i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutnie Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.

Wszyscy zgodzili się by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Olek i Ada mieli zrobić pisanki.

Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.

Dziadek …Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia.

Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaj miały kolor brązowy, a buraczane  – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy …

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”.

Kiedy okna lśniły czystością tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku. Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda. Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie- powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.

Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy.  Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite. Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim, a przecież ma złamaną rękę – dodała Ada.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek

I tak zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział dziadek- mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy, o tym co jest najważniejsze.

– O czym dziadku?

– Jak to, o czym? O życiu, o rodzinie i o miłości – odpowiedział dziadek.

Rozmowa na temat opowiadania.

– Gdzie rodzina Olka i Ady spędzała Wielkanoc?

– Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

– Jakie zadania mieli do wykonania domownicy podczas przygotowań do świąt?

– Czym babcia ozdobiła stół?

– Czy tata i mama wywiązali się ze swoich zadań?

– O czym opowiadał dziadek? Co według dziadka jest najważniejsze?

– Jak ty pomagasz w przygotowaniach do świąt?

Zabawa ruchowa „Jajka do koszyka”

Na podłodze stawiamy miskę lub pojemnik. Dziecko ustawione w pewnej odległości celuje do pojemnika małą piłeczką lub zwiniętą w kulkę gazetą.

Zabawa „Wyścig z jajkiem”

Kładziemy na dużej łyżce jajko ugotowane na twardo lub małą piłeczkę. Dziecko najpierw chodzi po pokoju tak, by jajko nie spadło, potem próbuje biegać na paluszkach, a może uda mu się podskoczyć.

Zabawa „Toczymy jajko”

Dziecko toczy po podłodze jajko ugotowane na twardo lub małą piłeczkę kartką zwiniętą w rulon między wyznaczonym startem i metą. Można urządzić zawody z rodzeństwem lub rodzicem.

Zabawa „Ciepło – zimno” pod hasłem „Szukamy jajka”

Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w pokoju korzystając ze wskazówek rodzica: ciepło, cieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.

Ciekawostki Najbardziej popularnym symbolem Wielkanocy jest jajko. Jajka są nie tylko składnikiem wielu świątecznych potraw, ale także stanowią element dekoracyjny.  Ozdabiane są różnymi technikami. Kraszanki to jajka zabarwione na jeden kolor, np. gotowane są w łupinach cebuli, w soku z buraka. Pisanki mają różnobarwne ozdoby i wzory. Oklejanki to jajka ozdobione, np. przyklejonym papierem, materiałem, naklejkami.

– Wykonaj ćwiczenia na stronie 72 Karty Pracy cz. 3 /fioletowe/

Witajcie dzieciaki, zapraszam was do wspólnej zabawy

Zaproście do zabawy rodziców, rodzeństwo, babcię , dziadka

Gra liczbowa – Kostką rzucamy- pisanki zbieramy.

Przygotowujemy: pisanki kolorowe i białe, duża kostka do gry

Rozkładamy na dywanie, w rzędzie, powycinane z kartonu kolorowe pisanki i sylwety białych jajek. Kolejno rzucamy kostką, liczymy oczka, zbieramy tyle jajek ile wskazuje liczba oczek i układamy je na końcu rzędu pisanek. Jeśli wśród zebranych pisanek znajduje się białe jajko, to je zatrzymujemy. Zabawa trwa tak długo, aż na dywanie zostaną tylko kolorowe jajka. Liczymy zebrane białe jajka. Kto ma ich najwięcej – wygrywa.

Pisankowa gimnastyka z wykorzystaniem tekstu rymowanki:

Jajeczko, jajeczko,

jesteś pisaneczką.

Dz. wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tą czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).

Rysuj po śladach rysunków drugich połówek pisanek, pokoloruj je kredkami .

Karta pracy, cz. 3, s.73, 76.

Wiersz „Dla babci i dziadka”

Mieć babcię i dziadka to znaczy mieć słońce

I gwiazdkę do spania i całus w kieszonce

Przygody, spacery, dawne opowieści

I stosy prezentów. Aż trudno je zmieścić.

A co damy dziadkom tak bardzo kochanym?

Szczerbatą piosenkę, z tęczy tulipany

Pomoc przy zakupach, wykopki w ogródku

I sprytny odkurzacz do sprzątania smutków.

Babciu, dziadku, czy Wy wiecie

Że najpiękniej jest na świecie

Gdy bawicie się z wnukami?

Chodźcie porozrabiać z nami!

Piosenka „Kiedy babcia była mała”

I. Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała

Małe nóżki, chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Ref. I co, i co? Że babcia nam urosła, 

że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.

I co, i co? To ważne, że mam babcię, 

że bardzo kocham Ją i śpiewać lubię z Nią. 

II. A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów, tylko butki

Nie miał wąsów, ani brody, no i nie chciał jeść marchewki , tylko lody.

Ref, I co, i ci?  Że dziadek urósł trochę, 

Że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy, plus osiem

I co, i co? To ważne, że mam dziadka,

 że bardzo kocham Go i lat Mu życzę sto.

III. Dawno temu babcia z dziadkiem piaskownicy się kłócili o łopatkę

Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą ja Im kawę dobrą zrobię.

Ref. I co, i co? Że trochę nam urośli, 

że nie są dzieciakami, że ważni z Nich dorośli

I co, i co? To ważne, że są z nami

Niech żyją długi czas i zawsze lubią nas!

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\kartka4.jpg

„Życzenia dla Babci i Dziadka”

Mocno kocham Babcię, Dziadka

To nie żarty, moi mili.

Dzisiaj Im życzenia składam

Aby w zdrowiu długo żyli.

Żeby w szczęściu i radości

Dni mijały Im kolejne

I by zawsze: w dzień i w nocy

Mieli wciąż pociechę ze mnie.

Park Jurajski

 Na krótka chwilę przenieśliśmy się do prehistorycznego lasu. W zgromadzonych książkach, encyklopediach, czasopismach dla dzieci oglądaliśmy ciekawą roślinność i zadziwiające zwierzęta, który istniał wiele milionów lat temu. Najbardziej zaciekawiły nas dinozaury, które żyły w tamtych czasach. Postanowiliśmy sami stworzyć taki świat przyrody. Dzieci z wielkim zaangażowaniem  realizowały swój plan. Nasze dinozaury wyglądają jak żywe, aby się przekonać zapraszamy do galerii zdjęć. 

GRA PLANSZOWA

Bardzo lubimy zabawy z elementami współzawodnictwa, Skonstruowaliśmy grę planszową na podłodze, w której rywalizowały cztery drużyny: okrągła, prostokątna, kwadratowa oraz trójkątna. W trakcie gry czekały na nas zadania specjalne. Wszystkie drużyny radziły sobie doskonale. Gry planszowe uczą nas zdrowej rywalizacji, radzenia sobie z porażką, kształtują odporność emocjonalną oraz dostarczają wielu pozytywnych emocji.

„ZDROWE KANAPKI”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o zdrowym stylu życia. Wiemy, jak ważne jest zdrowe odżywianie się. W czwartek podczas zajęć kulinarnych każde dziecko przygotowało kanapkę ze zdrowych produktów. Było w czym wybierać: sałata, ogórek, pomidor, rzodkiewka, szczypiorek, kiełki, wędlina, serek biały i żółty, jajko. Powstały niepowtarzalne kanapki, które dzieci zjadły ze smakiem.

Życzenia świąteczne dla Lokatki i Hatetepesa - konkurs! - Szkolne Blogi

MAKIETA MIASTA

W czasie zabaw konstrukcyjnych wpadliśmy na pomysł zbudowania naszego miasta. Wykorzystaliśmy klocki różnego typu, zrobiliśmy znaki drogowe, drzewa, elementy dekoracyjne z papieru i bibuły. Wspaniale się przy tym bawiliśmy.  A oto efekt naszej wspólnej pracy.
Zapraszamy do galerii zdjęć

Nasza piosenka „JAGÓDKI”

Jesteśmy Jagódki, Leśne Jagódki 
I Mieszkamy W Lasach Zielonych, Zielonych.
Oczka Mamy Czarne Buźki Granatowe,
A Spódniczki Są Zielone I Seledynowe.
A Kiedy Dzień Nadchodzi, Dzień Nadchodzi,
Idziemy Na Jagody, Na Jagody.
A Nasze Czarne Serca, Czarne Serca 
Biją Nam Radośnie:
Bum Ta Rara , Bum Ta Rara, Bum, Bum, Bum.
Jesteśmy Jagódki, Leśne Jagódki
I Mieszkamy W Lasach Zielonych, Zielonych.
Oczka Mamy Czarne Buźki Granatowe,
A Czapeczki Też Nosimy,
Bo Nam Zimno W Głowę
A Kiedy Dzień Nadchodzi, Dzień Nadchodzi,
Idziemy Na Jagody, Na Jagody.
A Nasze Czarne Serca, Czarne Serca
Biją Nam Radośnie:
Bum Ta Rara , Bum Ta Rara, Bum, Bum, Bum.