Terapia SI

Witam serdecznie Was drogie dzieci i Waszych rodziców.

Przygotowałam kilka ciekawych zajęć które można zrealizować w domu, ogrodzie, na spacerze. Inspirowałam się stroną internetową Misiowa Mama i propozycjami jakie tam znalazłam w oparciu o program MAC-Kompleksowe rozwiązania dla edukacji.

  1. Niech mama lub tata przeczyta Ci opowiadanie pt. „O żabkach w czerwonych czapkach”,H. Bechlerowej-  które znajdziecie na http://zanotowane.pl/42/2628/o,zabkach,w,czerwonych,tekst,wiosna,php i odpowiedz na pytania? –Jak nazywały się żabki?- Dlaczego postanowiły urządzić bal? –Kto przybył jako ostatni? –Co zobaczył bocian ze swojego gniazda? –Co poradziła im stara żaba? –Dlaczego bocian nie mógł odnaleźć żabek, gdy zrzuciły czerwone ubranka? Starsze dziecko można poprosić, by wymyśliło swoją zagadkę. W ramach zabawy ruchowej możemy zabawić się w żabki (która najwyżej potrafi wyskoczyć w górę, która najdalej wyskoczy do przodu, itd.)
  • Polecam ćwiczenia małej motoryki, które są pierwszym krokiem do nauki pisania i niezbędne dla prawidłowej mowy dziecka. Mogą to być zabawy paluszkowe, klocki manipulacyjne, układanie budowli z klocków, nawlekanie koralików a gdy nie ma ich w domu to można je zastąpić makaronem, wycinanie prostych wzorów, wydzieranki. Malowanie farbami na różnych fakturach, zawiązywanie butów, lepienie z plasteliny. Pomoc uzyskają Państwo na stronie panimonia.pl
  • Na stronie przedszkouczek.pl są do pobrania obrazy związane z tematem „Na wiejskim podwórku” Można rozmawiać z dzieckiem sugerując się kartami pracy np. Zwierzęta i ich młode- jak nazywają się dzieci konia, krowy itd. Co nam dają zwierzęta? Skąd się bierze mleko w naszym domu? Co słychać na wiejskim podwórku? Zadając pytania zwróćmy uwagę, by dziecko starało się odpowiadać całym zdaniem. Dziecko ruchem może naśladować wybrane zwierzę, gdy w pobliżu jest radio można do zabawy dołączyć muzykę (wolno-szybko)
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Potrzebne nam będą podwójne obrazki ze zwierzętami.  W różnych miejscach w pokoju umieszczamy obrazki przedstawiające zwierzęta (dla starszych dzieci obrazki miech mają podpis np. koń, krowa, kura, itd.) Dziecku dajemy drugi pakiet ze zwierzętami (możemy włączyć muzykę i dziecko

w rytm muzyki będzie się poruszać- stop) na umówione hasło dziecko będzie musiało odnaleźć zwierzątko które ma na obrazku.

  • Będąc z dzieckiem na spacerze możemy porozmawiać z nim o tym jakie owady możemy spotkać na łące? Co one tam robią? Można zabrać ze sobą lupę lub szkło powiększające i obserwować życie owadów na łące. Super zabawa przyrodnicza dla każdego.
  • Polecam bajki muzyczne „Ptasie przygody- wróbelek. Znajdą je Państwo na stronie- http://m.youtube.com/wath?v=st… Oraz prezentację Majowa łąka na youtube.com

W TYM TYGODNIU ZAPRASZAM DO ZABAWY RÓŻNYMI MASAMI PLASTYCZNYMI

Rozwijamy małą motorykę u dziecka, która odnosi się do sprawności palców i dłoni.
Jej rozwój jest kluczowy w pierwszych latach życia, wpływa bowiem w kolejnych na wiele czynności wymagających dużej precyzji np. zapinania guzików, posługiwania się sztućcami oraz pisania. Zabawy masami plastycznymi to bardzo dobry sposób na:
-ćwiczenia sprawności palców- podczas lepienia małych elementów- dolepiania, zwijania ślimaków, formułowania kulek,
-ćwiczenia sprawności całych dłoni- ugniatanie- wyrabianie większej ilości masy, przeciskanie jej np. przez foremki.

Masy sensoryczno-plastyczne można kupić gotowe, ale to nie jest prawdziwa zabawa.
 Polecam zrobienie masy razem z dzieckiem.

MASA SOLNA najbardziej popularna i najszybsza do zrobienia.
Potrzebne nam będą:-mąka,-sól,-woda, w ilości 2:2:1- czyli tyle samo mąki i soli i połowę mniej wody. Mąkę mieszamy z solą, powolutku dodajemy wodę, tak, by ciasto miało konsystencję ciasta na pizzę. Co dalej?
-można dodać różne barwniki, tworząc kolory jak w plastelinie,
-odrobina olejku zapachowego i mamy pachnącą masę,
-można z niej lepić trwałe dekoracje np. świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje,
-zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości,
-po zastygnięciu można malować ją farbami (farba blednie, wchłania się)

PRZEPIS NA CIĄGLIWEGO GLUTA
Potrzebne nam będzie:- klej bezbarwny (można kupić w pepco), woda mniej więcej tyle co kleju,- barwnik (nie koniecznie musi być),-detergent (płyn do prania) Potrzebna nam będzie miska do wymieszania składników i łyżka (może być stara drewniana łyżka-taka będzie najlepsza). Do miski wlewamy klej i mieszamy go z wodą w stosunku 1:1, dodajemy barwnik spożywczy i pomału detergent. Mieszając sprawdzamy ciągłość masy. Jeśli się przykleja do patyczka i ciągnie bez końca – jest gotowa. Jeśli nie – trzeba dodać odrobinę więcej detergentu, ale nie za dużo, bo zrobi się twardą galaretą. WAŻNE, by obserwować masę. Po rozmieszaniu „wyciągamy gluta” z wody, która nam się odzieli, iiii gotowe.

MASA AKSAMITNA banalna i zarazem świetna, odżywka+ mąka ziemniaczana+ 10 minut. Potrzebna nam będzie- odżywka do włosów (300 ml),- mąka ziemniaczana (500 g), można dodać barwnik spożywczy. Do miski wlewamy odżywkę- całą, dodajemy 10 czubatych łyżek mąki, tak, by masa przybrała konsystencje gęstego budyniu w którym „łyżka stoi”. W tym momencie można dodać barwnik, zagniatamy masę dodając jeszcze mąkę do momentu, w którym przestanie się kleić do rąk. GOTOWE- używana przez dziecko cały dzień traci wilgotność i zaczyna się sypać- można ratować ją wodą w małych ilościach. Masę można zamknąć w plastikowym pudełku i przechowywać kilka dni. Masa tak miła w dotyku, że trudno się od niej oderwać, można z niej lepić przestrzenne elementy, można wałkować, wycinać kształty foremkami lub odgniatać wzory – jest bardzo plastyczna.

ŚWIETNA ZABAWA GWARANTOWANA!   

Polecam również:

– fajną zabawę ruchową STRAŻAK- zabawa w podskokach na- m.youtube.com

-kodowanie na dywanie #ZadaniaBezNudy na stronie https//www.facebook.com/groups/ 241798152984656/?ref=share

POZDRAWIAM SERDECZNIE

Witam serdecznie

Na ten tydzień proponuję zabawy w kolorze białym i czerwonym.

Zabawa  sprawdzająca wiedzę dziecka na temat symboli narodowych- „quiz”.

Dziecko głosuje czy zdanie jest prawdziwe za pomocą kartki zielonej, czy fałszywe używając kartki czerwonej.

-Moją ojczyzną jest Polska?

-Czy godłem Polski jest orzeł w koronie?

-Czy ojczyzna to miasto?

-Czy Polska to nasza stolica?

-Flaga Polski ma dwa kolory u góry czerwona, a na dole biała?

Zabawa matematyczna” Polska to Nasz Kraj”

Na podłodze układamy kartki z liczbami od 1 do 6, prosimy dziecko, by ułożyło liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Odwracamy kartki i odczytujemy napis POLSKA. Dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza sylaby i głoski, wymyśla inne wyrazy związane z Polską (Warszawa, Kraków, Wisła, góry, morze, itd.)

Zabawa ruchowa „Płynie Wisła”

Wyznaczamy trasę którą płynie rzeka (np. niebieską wełną, szarfą, guzikami), dziecko stara się przejść szlak rzeki. Do zabawy możemy wykorzystać muzykę w rytm której dziecko będzie musiało „płynąć” jak rzeka (wolno, szybko).

Ćwiczenia usprawniające małą motorykę.

Rysujemy dziecku kontur flagi Polski, jego zadaniem będzie wypełnić flagę np. kulkami zrobionymi z bibuły białej i czerwonej, lub wydzieranką z papieru kolorowego, lub farbą i malowanie paluszkami.

Układanie puzzli.

Tniemy na kawałki wydrukowany obrazek np. Syrenki Warszawskiej, lub miasta Kraków –coś związanego z naszym krajem. Zadaniem dziecka będzie ułożenie kawałków w całość.

Pomocne strony dla rodziców to;

http://www.edukacja.edux.pl/p-3226-quiz-patriotyczny-scenariusz-zajecia-dla.php

https://blizejprzedszkola.pl/plynie-wisla-plynie-scenariusz-zajec-o-tematyce-patriotycznej,2,3254.html#adv

http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/polska-moja-ojczyzna-literatura-do.html

https://www.facebook.com/nauczycielkaprzedszkolakreatywnaedukacja/?ref=py_c

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam serdecznie- do zobaczenia.

Witam serdecznie i zapraszam do ćwiczeń na świeżym powietrzu.

Przedstawione poniżej zabawy ruchowe, są bardzo lubiane przez dzieci. Wielu rodziców zapewne pamięta niejedną z nich. Do ich przeprowadzenia wystarczy wyjść do parku lub lasu.

  • Zabawa „Słonko świeci-deszczyk pada”

Będąc na spacerze w parku pobawmy się z dzieckiem-spacerujemy jest piękna pogoda świeci słoneczko, nagle nadciągają chmury i zaczyna padać deszcz- dziecko kuca

 i nad głową robi daszek chowając się przed deszczem.

  • Zabawa „W chowanego”

Wyliczając wybieramy „szukającego”, który staje przodem do drzewa, a tyłem do pozostałych. Liczy do 20, a w tym czasie reszta dzieci się ukrywa. Po skończonym liczeniu szukający wykrzykuje- „Pałka zapałka dwa kije, kto się nie schowa ten kryje”. Od tego momentu zaczyna szukać, pierwsze odnalezione dziecko jest następnym szukającym.

  • Zabawa „Bocian i żaby”

Będąc w parku wyznaczamy staw ,rysujemy kredą duże koło, a w środku mniejsze, które będzie wyspą dla bociana. Dziecko które jest bocianem stoi na wyspie,

a pozostałe, które są żabkami kucają w obwodzie koła. Żaby pytają- „Panie bocianie, czy chce Pan żabkę na śniadanie?” Potem żaby wyskakują ze stawu i wskakują
z powrotem, a w tym czasie bocian łapie je. Ostatnia żaba nie złapana przez bociana, jest najsprytniejsza i to ona zostaje nowym bocianem.

  • Zabawa doskonaląca zmysł równowagi.

Do tej zabawy wykorzystujemy to co znajdziemy w pobliżu. Jeśli jest krawężnik niezbyt wysoki to możemy wykorzystać go jako ławeczkę terapeutyczną. Prosimy by dziecko szło po tym krawężniku noga za nogą tak, by nie spaść. Jeśli ma trudności to może rozłożyć ręce na zewnątrz, by lepiej utrzymać równowagę.

  • Zabawa „Wiewiórki do dziupli”

Rysujemy kredą na chodniku okręgi, lub układamy z patyków dziuple dla wiewiórek. W każdej dziupli jedna wiewiórka. Dzieci biegają swobodnie po parku. Na hasło „wiewiórki do dziupli, lis idzie”, każde dziecko wskakuje do najbliższej dziupli

 i przysiada. Dla utrudnienia możemy usunąć jedną dziuplę i wiewiórka która nie zdąży się schować odpada z dalszej gry.

SERDECZNIE POZDRAWIAM ŻYCZĄC MIŁEJ ZABAWY.

Witam serdecznie i w tych trudnych dniach chciałam zaproponować kilka ciekawych ćwiczeń z Integracji Sensorycznej dla dzieci i rodziców, które można wykorzystać we wspólnej zabawie.

Wykorzystujemy to co mamy w domu a stopień trudności rodzic musi dostosować do możliwości swojego dziecka.

Witam wszystkich serdecznie i zapraszam do wspólnej zabawy.

1. Spacerek – Puszczamy maluchom muzykę i mówimy im różne polecenia, np. „Zbieramy grzyby!”, a wtedy dzieci udają, że podnoszą coś z podłogi. „Gonimy motyle!” – dzieciaki podbiegają i łapią niewidoczne motylki. „Zrywamy szyszki!”, a dzieci muszą podskakiwać, symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.

2. Skoki przez linę – to ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna nam będzie linka, którą musimy zamocować na odpowiednią wysokość dostosowaną do możliwości dziecka, np. pomiędzy stołem i krzesłem. Linę przywiązujemy do nóg stołu i krzesła.

3. Celowanie – ustawiamy na środku pokoju dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej wyznaczamy linię, na której stają rzucające dzieci. Każde dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.

4. Gumoludki i roboty-potrzebna nam będzie płyta z muzyką (wg upodobań) uczestnicy zabawy poruszają się swobodnie po pomieszczeniu i reagują na muzykę wykonując określone ruchy, przypominające sposób poruszania się człowieka z gumy (swobodny, sprężysty) albo robota (sztywny i urywany). Polecenia wydaje prowadzący.

5.Śmieszna wędrówka-   dzieci ustawiają się w szeregu. Na samym początku staje prowadzący. Wyjaśnia dzieciom, że wszyscy razem odbędą śmieszną wędrówkę i, że powinny jak to możliwe dokładnie naśladować jego ruchy. Razem wyruszają i idą po ostrych kamieniach, miękkim mchu, wodzie, piasku, lepkim podłożu. Wraz z grupą można tworzyć różne inne warianty zabawy.

6.Zabawa pantomimiczna- dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek, opisują je, a następnie gestem  przedstawia  wybraną przez siebie zabawkę, a pozostali odgadują jaka to zabawka.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz-57.png

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam serdecznie.

Witam serdecznie i zapraszam do zabawy wielkanocnej.

Czas spędzony z rodzicami i rodzeństwem może być przyjemny i wesoły,

zwłaszcza w tak radosnym okresie.

SPADAJĄCE JAJKO

Do zorganizowania tej zabawy potrzebna nam będzie chusta i jajko na wodę lub sztuczne- plastikowe. Zadaniem dziecka będzie tak manipulować chustą, żeby jajko z niej nie spadło. Jeśli nie macie Państwo do dyspozycji plastikowych jajek, to można użyć małej piłki. Do zabawy można dołączyć muzykę.

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam serdecznie.

Witam serdecznie i zapraszam do zabawy wielkanocnej.

Czas spędzony z rodzicami i rodzeństwem może być przyjemny i wesoły, zwłaszcza w tak radosnym okresie.

SPADAJĄCE JAJKO

Do zorganizowania tej zabawy potrzebna nam będzie chusta i jajko na wodę lub sztuczne- plastikowe. Zadaniem dziecka będzie tak manipulować chustą, żeby jajko z niej nie spadło. Jeśli nie macie Państwo do dyspozycji plastikowych jajek, to można użyć małej piłki. Do zabawy można dołączyć muzykę.

Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka mi się nasuwa, to bieg z jajkiem. Potrzebna nam będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Musimy wyznaczyć START i METĘ, wyznaczamy trasę i ustalamy
z dzieckiem zasady gry. Proponujemy konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę, w której trzyma łyżkę z jajkiem.

KOLOROWE ZAJĄCZKI

Potrzebne nam będą kolorowe kartki, które za pomocą taśmy przyklejamy do podłogi. Kolejność jest dowolna- mówimy kolor, a dziecko ma na niego skoczyć (dla utrudnienia możemy ustalić czy skok ma być na jednej nodze, czy obunóż) Starszym dzieciom, mówimy by skoczyły na kolor, który zaczyna się na określoną głoskę. Dla bystrych dzieci mówimy
w jednym ciągu kolory kart po których ma skakać, np. zielony, czerwony, żółty, niebieski. Dobre ćwiczenie na wzmocnienie pamięci.

TURLAJĄCE SIĘ JAJKO

 Potrzebne nam będą  plastikowe kubeczki lub kręgle oraz plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dziecko rzuca tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.

Życzę miłej zabawy oraz

Spokojnych i Radosnych Świąt Wielkanocnych.

Do zobaczenia.

ZABAWY WSPIERAJĄCE UKŁAD DOTYKOWY

Do plastikowego pojemnika wsypujemy- fasole lub ryż, ukrywamy kilka elementów puzzli lub kilka klocków. Zadaniem dziecka będzie wyszukanie wszystkich elementów, przeliczyć je, określić kolor (dotyczy klocków)

Ze starszakami można pobawić się w archeologów- tak samo do pojemnika wsypujemy kaszę mannę lub piasek (zasypujemy figurki dinozaurów) zadaniem dziecka będzie wydobycie wszystkich ukrytych figurek.

Wspólne gotowanie to najlepsza zabawa, dziecko ćwiczy dłonie i paluszki poprzez ugniatanie (np. ciasta) mieszanie, przesiewanie. Dodatkowo wspólne przygotowywanie  posiłków u maluszków pobudza wyobraźnię i chęć kosztowania nowych produktów, można w ten sposób zachęcać dziecko by kosztowało nowe nieznane mu smaki.

Stanie na jednej nodze kto dłużej (można zrobić zawody) Naśladowanie zwierząt np. chodzimy jak niedźwiedzie (ciężko, powoli) teraz jesteśmy liskiem (dziecko czworakuje szybko w różne strony).

Ze starszymi dziećmi możemy zrobić tor przeszkód wykorzystując to co mamy pod ręką- poduszki, pudełka, krzesło itd. Tor wymyślamy tak by dziecko przeskakiwało, pełzało, szło noga za nogą, podnosiło, przenosiło, pchało.

UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY- CZUCIE GŁĘBOKIE

Wszystkie ćwiczenia możemy zrobić bawiąc się przed snem w łóżku. Turlanie się w jedną i w drugą stronę, zawijanie dziecka w kołdrę, kołysanie, walka na poduszki.

Każda zabawa ruchowa wspiera rozwój dziecka i jest wspaniałym czasem na poznanie mocnych stron dziecka jego kreatywności i pomysłowości.

Ćwiczenia dla dzieci z Terapii Ręki, które umilą czas spędzony w domu, jednocześnie pomogą rodzicom zorganizować ciekawe zajęcia posługując się tym co mają w domu.

Do dużej miski wsypujemy  to co mamy  np. kaszę, ryż, drobny makaron- mieszamy z np. guzikami lub fasolą. Zadaniem dziecka będzie wyciągnięcie guzików bądź fasoli za pomocą tylko dwóch palców tej samej ręki. Bardzo dobre ćwiczenie chwytu pęsetkowego.

Z kolorowego papieru lub zwykłej gazety dziecko wydziera paski  im węższe tym lepiej         z których później możemy zrobić małe kulki, mając taki materiał mogą powstać prawdziwe cuda np. kartka świąteczna dla mamy,  babci lub cioci.

Jeśli macie Państwo w domu pęsetkę to można ją wykorzystać do super ćwiczenia doskonalącego koordynację wzrokowo- ruchową. Zadaniem dziecka będzie złapanie np. fasoli lub makaronu (rurka) z tacki i wrzucenie do słoika lub wazonu, tak by dziecko musiało podnieść rączkę do góry jednocześnie trzymając  fasolkę lub makaron pęsetką i wrzucić do pojemnika.

Zabawy z plasteliną, modeliną lub ciastoliną. Wałkowanie, toczenie, robienie kulek małych    i dużych, łączenie ich ze sobą.  Dziecko może robić postacie  np. bajkowe. Są to ćwiczenia usprawniające małą motorykę.

Dla odważnych rodziców polecam malowanie palcami i całą dłonią. Zdaje sobie sprawę, że twórczość dziecka może być katastrofalna dla mebli ale….jest to nie tylko malowanie, ale również doskonalenie czucia głębokiego. Malując wraz z dzieckiem możemy zadawać pytania, jaka jest farba? (np. gęsta, zimna, mokra) Co malujemy? Jaki jest kolor? Możemy mieszać kolory tworząc nowe.

Proponowane ćwiczenia i zadania nie tylko uatrakcyjnią Państwu czas spędzany
w domu z dzieckiem, ale pomogą przygotować przedszkolaka do prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego.