Tyflopedagog

MASAŻ SENSORYCZNY

  1. Głaskanie ręki od palców do łokcia i z powrotem, części górnej i dolnej.
  2. Głaskanie części grzbietowej i dłoniowej:
  3. Pojedynczo każdy palec (używam dwóch palców wskazującego i kciuka- palec wskazujący masuje od góry), zaczynając od kciuka (od opuszka do nasady palca)
  4. Następnie analogicznie powierzchnia boczna palca
  5. Rozcieranie:
  6. Palcem wskazującym i kciukiem rozcieranie począwszy od kciuka dziecka, przez wszystkie palce (rozpoczynamy od opuszka danego palca i kończymy na nadgarstku)
  7. Rozcieranie swoją nasadą ręki, zewnętrzną i wewnętrzną część dłoni dziecka aż do łokcia
  8. Rozcieranie kciukami, ruchami kolistymi kości nadgarstka w kierunku na zewnątrz
  9. 4.      Ugniatanie wewnętrzne strony dłoni ruchami kolistymi rozpoczynając od kłębu palca piątego do kciuka a następnie od kciuka do kłębu palca piątego przez poszczególne palce.
  10. Masaż poszczególnych boków palców od nasady do opuszka rozpoczynając od kciuka.
  11. Zakończenie masażu: głaskanie podłużne.

Masaż zaczerpnięty z materiałów szkoleniowych z zakresu terapii ręki, opracowanych przez J. Małek, W. Wrzesińską, Centrum Szkoleniowo- Terapeutyczne SENS

Kolejną propozycją aktywności jest wykonanie kreatywnej piłeczki:

Potrzebne materiały:
– balony
– wypełnienie – mąka, ryż, kasza itp.
– flamaster
– lejek
– włóczka

Sposób przygotowania:
1. Balon włóż do lejka lub naciągnij na szklankę
2.Wsyp do środka balonu mąkę, ryż lub kasze
3. Zawiąż balon
4. Flamastrem narysuj oczy i buzię
5.W miejscu wiązania balonu możesz przyczepić włóczkę, która będzie czupryną gniotka

Zajęcia muzyczne, odsyłam do strony:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/05/muzyczne-zabawy/?fbclid=IwAR0cs9c6SMP9gawESxfni18ozBtZdsQJk8hB_P6CbnOBTjIuo3SiMUKf2wU

Propozycje aktywności rozwijających dotyk:

– „masaż” w postaci głaskania, ugniatania, ucisków, wibracji, rozluźniania, opukiwania dłoni, przedramion;

– zwijanie w koc (robienie naleśnika);

– poszukiwanie przedmiotów w różnych materiałach sypkich;

– malowanie dłońmi;

– zabawy z ciasto liną i innymi masami;

– odgadywanie nazw przedmiotów schowanych w worku.

Przepisy na wykonanie mas:

Ciecz nienewtonowska:

przygotuj:

– miskę, mąkę ziemniaczaną, wodę, barwnik spożywczy (opcjonalnie)

Do miski nalej wodę. Ilość wody dostosuj do tego , jak dużo potrzebujesz cieczy. Następnie dosypuj do wody mąkę ziemniaczaną i mieszaj składniki rękami. Ilość mąki ziemniaczanej dostosuj do tego, jaką chcesz uzyskać konsystencję. Dodanie mąki pszennej i odrobiny oleju umożliwia formowanie babek i innych kształtów.

Domowa ciastolina

przygotuj:

-garnek, 2 szklanki mąki pszennej, 2 szklanki wody, 1 szklankę soli, 2 łyżki oleju, 1 łyżkę proszku do pieczenia, barwniki spożywcze.

Wymieszaj składniki w garnku. Podgrzewaj masę na małym ogniu, cały czas mieszając, aby się nie przypaliła. Masa jest gotowa, gdy zacznie odchodzić od ścian garnka i tworzyć zbitą kulę. Po ostudzeniu podziel na części, dodaj barwniki i wyrabiaj tak długo, Az uzyskasz odpowiedni kolor ciastoliny.

Piankolina

przygotuj:

– miskę, piankę do golenia, barwnik spożywczy, mąkę ziemniaczaną.

Do miski daj piankę, dodaj barwnik i tyle mąki, aby udało się ulepić ciasto. Z masy można układać różne kształty, cyfry, figury. Świetnie imituje śnieg.

źródło: Klaudia Piotrowska- Madej, Agnieszka Żychowicz, Smart Hand Model – Diagnoza i terapia ręki

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową

– wskazywanie i rozróżnianie osób z najbliższego otoczenia;

– wskazywanie przedmiotów z otoczenia, łączenie ich ze słyszaną nazwą;

– wyciąganie i chwytanie wskazanego przedmiotu;

– zabieranie i odkładanie konkretnych przedmiotów w konkretne miejsce;

– wskazywanie przedmiotów na obrazkach;

– wkładanie klocków do pudełka;

– nawlekanie koralików i guzków na sznurek – najpierw dużych potem coraz mniejszych;

– układanie klocków w jednej linii;

– segregowanie i piętrzenie klocków;

– dobieranie przedmiotów w pary lub wg kolorów, np dwie lalki, dwa misie;

– porównywanie dwóch przedmiotów – czym się różnią? np.: kolorem, ubraniem, wielkością;

– wkładanie klocków do pudełka wg kształtów lub innych małych przedmiotów do pojemnika z małym otworem;

– dopasowanie przedmiotów do obrazków;

– oglądanie obrazków i opowiadanie co na nich jest, co się dzieje…;

 – zgadywanie czego brakuje – z 3-4 zabawek chowamy jedną, dziecko musi nazwać tą schowaną;

– rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych;

– łączenie kropek linią;

– rysowanie na dużej powierzchni (np. koła, linie);

– zabawy masami plastycznymi;

– zabawy z piłką: turlanie, toczenie, rzucanie.

źródło : https://barbarapakula.pl/percepcja-wzrokowa-cwiczenia/

Propozycje aktywności rozwijających dotyk:

– „masaż” w postaci głaskania, ugniatania, ucisków, wibracji, rozluźniania, opukiwania dłoni, przedramion;

– zwijanie w koc (robienie naleśnika);

– poszukiwanie przedmiotów w różnych materiałach sypkich;

– malowanie dłońmi;

– zabawy z ciasto liną i innymi masami;

– odgadywanie nazw przedmiotów schowanych w worku.

Przepisy na wykonanie mas:

Ciecz nienewtonowska:

przygotuj:

– miskę, mąkę ziemniaczaną, wodę, barwnik spożywczy (opcjonalnie)

Do miski nalej wodę. Ilość wody dostosuj do tego , jak dużo potrzebujesz cieczy. Następnie dosypuj do wody mąkę ziemniaczaną i mieszaj składniki rękami. Ilość mąki ziemniaczanej dostosuj do tego, jaką chcesz uzyskać konsystencję. Dodanie mąki pszennej i odrobiny oleju umożliwia formowanie babek i innych kształtów.

Domowa ciastolina

przygotuj:

-garnek, 2 szklanki mąki pszennej, 2 szklanki wody, 1 szklankę soli, 2 łyżki oleju, 1 łyżkę proszku do pieczenia, barwniki spożywcze.

Wymieszaj składniki w garnku. Podgrzewaj masę na małym ogniu, cały czas mieszając, aby się nie przypaliła. Masa jest gotowa, gdy zacznie odchodzić od ścian garnka i tworzyć zbitą kulę. Po ostudzeniu podziel na części, dodaj barwniki i wyrabiaj tak długo, Az uzyskasz odpowiedni kolor ciastoliny.

Piankolina

przygotuj:

– miskę, piankę do golenia, barwnik spożywczy, mąkę ziemniaczaną.

Do miski daj piankę, dodaj barwnik i tyle mąki, aby udało się ulepić ciasto. Z masy można układać różne kształty, cyfry, figury. Świetnie imituje śnieg.

źródło: Klaudia Piotrowska- Madej, Agnieszka Żychowicz, Smart Hand Model – Diagnoza i terapia ręki

Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową

– wskazywanie i rozróżnianie osób z najbliższego otoczenia;

– wskazywanie przedmiotów z otoczenia, łączenie ich ze słyszaną nazwą;

– wyciąganie i chwytanie wskazanego przedmiotu;

– zabieranie i odkładanie konkretnych przedmiotów w konkretne miejsce;

– wskazywanie przedmiotów na obrazkach;

– wkładanie klocków do pudełka;

– nawlekanie koralików i guzków na sznurek – najpierw dużych potem coraz mniejszych;

– układanie klocków w jednej linii;

– segregowanie i piętrzenie klocków;

– dobieranie przedmiotów w pary lub wg kolorów, np dwie lalki, dwa misie;

– porównywanie dwóch przedmiotów – czym się różnią? np.: kolorem, ubraniem, wielkością;

– wkładanie klocków do pudełka wg kształtów lub innych małych przedmiotów do pojemnika z małym otworem;

– dopasowanie przedmiotów do obrazków;

– oglądanie obrazków i opowiadanie co na nich jest, co się dzieje…;

 – zgadywanie czego brakuje – z 3-4 zabawek chowamy jedną, dziecko musi nazwać tą schowaną;

– rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych;

– łączenie kropek linią;

– rysowanie na dużej powierzchni (np. koła, linie);

– zabawy masami plastycznymi;

– zabawy z piłką: turlanie, toczenie, rzucanie.

źródło : https://barbarapakula.pl/percepcja-wzrokowa-cwiczenia/

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 3-768x1024.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 13-768x1024-768x1024.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 17-768x1024-768x1024.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 18-768x1024.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie abcd-—-Odzyskano-768x1024-768x1024.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 19-1024x789.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Gosc-zabawy-paluszkowe-1024x792.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie list-do-babci.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie UL-ZUPA-1024x798.jpg
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Wiewiórka-zp-1024x790.jpg