WYCHOWAWCY
mgr Sabina Wnuk
mgr Bożena Jędrychowska
KONKURS
“PISANKOWY ZAWRÓT GŁOWY”
Ogłaszamy konkurs na pisankę:
pomysłową, kolorową!
Płaską lub przestrzenną!
Dla dzieci, które razem z rodzicami jajko ozdobią i przyniosą do przedszkola najpóźniej do 11.04!
SPOSÓB NA KLESZCZE
B. Jędrychowska
Poszedł piesek na spacerek
Nagle wyrósł mu bąbelek
Ta kuleczka, proszę dziecka
Bardzo, bardzo jest zdradziecka
Ref.: To jest kleszcz, groźny kleszcz.
Mieszka w trawie –
przecież wiesz!
W gęstej trawie już się czai
Czy w spokoju nas zostawi?
Co tu robić, powiedz nam.
Jak poradzić sobie mam?
Długie spodnie i rękawy,
całe buty i czapeczka.
To najlepsza jest ochrona
Dorosłego i dla dziecka.
Jeszcze psiknij płyn specjalny,
po spacerze skórę sprawdź!
Tym sposobem, razem z pieskiem
Z groźnym kleszczem sobie radź.
Dzień Kobiet
Dzieci z gr. I wraz ze swoimi paniami, złożyły życzenia oraz przekazały laurki wszystkim paniom z pozostałych grup.


PIĄTEK, 11.02.2022
DZIEŃ KOLORU CZERWONEGO
1.Kochane dzieciaki. Dziś dzień koloru czerwonego. Dlatego koniecznie poszukajcie z rodzicami jakieś ubranie w kolorze czerwonym i załóżcie na siebie. To może być bluzeczka albo skarpetki. Sukienka albo rajtuzy. Spinka do włosów, kokardka, frotka, czapka… A może uda wam się przebrać na czerwono „od stóp do głów”? Może rodzice również założą coś czerwonego?
2,Gotowe? Teraz koniecznie zróbcie zdjęcie! Zachęcamy również do wysyłania waszych „CZERWONYCH portretów” na stronę Przedszkola.
3.RYMOWANKA:
CZERWONY pomidor, CZERWONE jabłuszko,
zaraz narysuję CZERWONE serduszko.
Powtórzcie rymowankę kilka razy. Za każdym razem inaczej. Na przykład: jak uśmiechnięte dziecko; Jak ptaszki; Jak niedźwiadki; Powoli jak ślimaczki; Szybko jak samochód wyścigowy;
4.Pora narysować serduszko. Poproście Rodziców o pomoc. Gdy narysują kształt, wy pokolorujcie serce czerwoną kredką. Gotowe? Dajcie w prezencie czerwone serduszko komuś, kogo kochacie. Później możecie w ten sposób wykonać więcej serc i obdarować więcej osób.
Może prześlecie wasze zdjęcia z sercami na stronę przedszkola?
5.MALI ODKRYWCY: zapraszamy was na wyprawę „W poszukiwaniu koloru CZERWONEGO” Razem z rodzicami spróbujcie w domu znaleźć jak najwięcej czerwonych przedmiotów. Obejrzyjcie wszystkie, zapytajcie Rodziców: Co to? Jak to się nazywa? Do czego to służy? My również wyruszamy na wyprawę. Ciekawe, co znajdziemy?
6.ZDJĘCIA – odpocznij i obejrzyj zdjęcia CZERWONYCH przedmiotów, które znalazłyśmy. Spróbujcie odgadnąć, co to za przedmioty.
Kilka czerwonych przedmiotów, znalezionych w naszej sali


A oto czerwone przeloty, znalezione w domu.













7.Drugie śniadanie – CZERWONY KOKTAIL
Obejrzyjcie filmiki, a następnie spróbujcie wykonać smaczny, zdrowy czerwony koktail z produktów, które macie w domu. Im bardziej czerwony tym lepiej!
PRZEPISY:
Czy potraficie wymienić CZERWONE owoce i warzywa? Poproście o pomoc Rodziców.
8.PIOSENKA
Pora na piosenkę o kolorze czerwonym. Słuchajcie, spróbujcie nucić melodię. Starajcie się zapamiętać jak najwięcej CZERWONYCH rzeczy z piosenki.
9.RELAKS
10. Bajka o CZERWONYM Kapturku
Opowiedzcie Rodzicom bajkę o CZERWONYM Kapturku. Tak, jak ją zapamietaliście z Przedszkola. Udało się? Wspaniale!
W nagrodę zapraszamy na filmową bajeczkę.
11.Na koniec CZERWONEGO dnia narysujcie coś CZERWONYMI kredkami. Przynieście swój rysunek do Przedszkola. Do zobaczenia!
10.02.2022 czwartek
Witam dzieci i rodziców w domowym przedszkolu
Słonko dzisiaj jasno świeci (jeśli nie ma słońca: Chociaż słonko dziś nie świeci), witam pięknie wszystkie dzieci. Dzień dobry- Rodziców również pięknie witam
Zabawa na usprawnianie narządów mowy, wykonywanie ćwiczeń głosowych na samogłoskach
Dziecko trzyma lusterko i powtarza :
Aaaaaa głośno
Ooooooo cicho
Iiiiiiiiiiiiiii cienkim głosem
Yyyyyy grubym głosem.
Ćwiczenia logopedyczne Zima.
• Prószy śnieg. Dziecko naśladuje płatki śniegu – biega po sali, a na sygnał klaśnięcie kuca kuli się, jakby topniał.
• Zawieja. Dziecko naśladuje głosem wiejący mocny wiatr: ffiiuu, ffiiuu, ffiiuu…
• Śnieżne kulki. Dziecko naśladuje śnieżne kulki – łapiąc do buzi dużo powietrza i je wypuszczając
Ilustracja ruchowa wiersza.
Pada śnieżek biały, puszysty i suchy, dziecko porusza palcami dłoni,
idą na spacerek z przedszkola maluchy. Idzie z rodzicem w parze
Pada śnieżek biały, dziecko porusza palcami dłoni,
już jest po kolana. Lepią dzieci razem naśladuje lepienie bałwana,
śmiesznego bałwana. Ulepiły pięknie: ustawia się w pary,
– Do widzenia panu! kłania się bałwanowi,
Jutro znów przyjdziemy,
za zaraz po śniadaniu! Maszeruje.
Słuchanie piosenki na YouTube Bałwankowa Rodzina
Oglądanie filmu na You Tube EduKredka -BEZPIECZNE ZABAWY/FERIE ZIMOWE/Film edukacyjny
Rozwiązywanie zagadek.
Rodzic rysuje obrazki: bałwanka, sanki i narty.
Mówi zagadki, a dziecko, rozwiązuje zagadki, wskazując odpowiedni obrazek .
Rodzic czyta :
Byś zjeżdżać z górki mógł, przypinasz je do nóg. (narty)
Jedna kula, druga, trzecia, garnek i marchewkę dasz – i… masz! (bałwanka)
Gdy z górki zjeżdżać chcesz, siadasz na nie i mkniesz. (sanki)
Jaka to para umie w zgodzie. Tańczyć i skakać tylko na lodzie.

Rodzic przygotuje dziecku kredki
Kolorowanie ilustracji według własnego pomysłu .
Rodzic sprawdza czy dziecko prawidłowo trzyma kredkę, zwraca też uwagę, czy nacisk kredki na kartkę nie jest zbyt silny lub słaby.
Zabawa dydaktyczna Co to jest? Rodzic chowa do pudełka pełnego papierowych kulek drobne zabawki, których wcześniej dotykało dziecko. Następnie wkładają ręce do pudełka i stara się za pomocą dotyku poznać, co trzyma w rękach. Potem na chwilę wyciąga przedmiot w celu sprawdzenia, czy prawidłowo odgadł.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Pada śnieg. Dziecko biega po sali. Na hasło Pada śnieg – zatrzymuje się i porusza palcami dłoni, naśladując padający śnieg.
Zabawa relaksacyjna masażyk Idzie Zima
Rodzic mówi wykonuje masażyk dziecku na plecach.
Idzie, idzie pani Zima –dłonie zwinięte stukają w plecy.
Dwie gałązki w dłoni trzyma– przesuwa dłonie z góry na dół
Idzie ,idzie po jeziorze– stukanie w plecy
I mróz groźny trzyma w worze– szczypanie w plecy.
Idzie, idzie po ulicy-stukanie w plecy piąstkami,
Ma bałwanki na spódnicy-rysowanie palcem bałwanka,
Idzie, idzie po chodniku– stukanie piąstkami,
Ma śnieżynki na płaszczyku-stukanie czubkami palców,
Poszła, poszła Pani Zima, stukanie piąstkami
A tu wiosna się zaczyna-rysowanie zawijasów na plecach.
Słuchanie dowolnej bajeczki czytanej przez rodzica o tematyce zimowej.
Do zobaczenia Pani Bożenka i Pani Sabinka
Z okazji Dnia z Babci i Dziadka
Grupa Krasnoludków przesyła życzenia
Dla kochanej Babci
Moja Babcia ma dziś święto,
chodź powinno być codzienną już tradycją, że wnuczęta babci życzą:
najlepszego, najzdrowszego, spokojnego życia. Od ciastek nie tycia!
Ton całych radości i jak najczęstszych gości.
Najsłodszej słodyczy, wnuczka i wnuczek życzy .
Dla kochanego Dziadka
Złożyć życzenia na Dzień Dziadka, to nie taka wcale gratka.
W końcu to mój ekstra Dziadek, jest najlepszy – to nie przypadek!
Chciałbym być oryginalny, pomysłowy no i fajny.
Żaden ze mnie jest artysta, niech więc wybrzmi miłość czysta!
Bądź najzdrowszy mój Dziaduniu, życzę Ci motyli w brzuniu,
spełniaj wszystkie swe marzenia jakbyś nie miał nic do stracenia!
Wiecznej życzę Ci uciechy i z Twych wnucząt też pociechy!
Wiersz : Moi dziadkowie
Babcia i dziadek są tacy wspaniali
I zawsze chętnie bawią się z nami.
Lubimy z wami spędzać czas ,
Babciu i Dziadku KOCHAMY WAS!
Piosenka Walczyk dla babci i dziadka
- Tańczymy dla babci walczyka.
Niech niesie się wkoło muzyka
Niech płynie muzyka na
cały świat Żyj babciu żyj nam 100lat!
- Tańczymy dla dziadka walczyka ,
Niech niesie się wkoło muzyka
Niech płynie muzyka na cały świat
Żyj dziadku żyj nam 100 lat

Piątek 03.12.2021
Witam wszystkich w domowym przedszkolu. Mam nadzieję, że wkrótce spotkamy się w naszej sali Krasnoludków.
Ktoś szepnął mi na uszko, że odwiedzi nas Święty Mikołaj, który kocha wszystkie dzieci na całym świecie i daje im prezenty.
Zabawy konstrukcyjne Las i jego mieszkańcy. Do budowania wykorzystaj różne klocki, oraz materiały przyrodnicze np. szyszki, orzechy itp.
1.Zabawa z elem. biegu Zaprzęgi
Rodzic Renifer stoi i wyciąga ręce do tyłu. Chwyta dziecko Mikołaja ,które podaje mu obie ręce. Tworzą zaprzęg . Słuchamy lub śpiewamy dowolną piosenkę o Mikołaju i jedziemy –biegamy w parach . Na przerwę w muzyce zaprzęg się zatrzymuje, by ponownie ruszyć do melodii . Pod koniec zmiana miejsc i zabawę powtarzamy.
2. Słuchanie wiersza Mikołaj.
Gdy złote gwiazdki błysną na niebie,
Święty Mikołaj przyjedzie do Ciebie.
Ma sanie złote, wór z mnóstwem rzeczy,
a wszystko to jest dla grzecznych dzieci.
Ola chce lalkę, co mówi: mama,
a Marcel ciuchcię, co jeździ sama.
Każdy czegoś pragnie, czeka cierpliwy,
a Mikołaj rozdaje prezenty i jest szczęśliwy.
3.. Rozmowa na temat utworu.
‒ Jak wyglądają sanie Mikołaja?
– Na jaki prezent czeka Ola, a na jaki – Marcel?
Zabawa słowna Po niebie
Dziecko powtarza słowa rymowanki: Po gwieździstym niebie Mikołaj mknie do Ciebie – cicho, głośno, stojąc, podskakując, chodząc po obwodzie koła.
Na półeczce z książeczkami poszukaj i przeczytaj bajkę o Świętym Mikołaju.
Jeśli nie mamy książeczek to zapraszam do obejrzenia bajki na YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=L-SDYKPS8eY Bajka o Świętym Mikołaju.
Pokoloruj Czapka Św. Mikołaja kredką czerwoną lub farbą

W poniedziałek 6.12.2021 czekamy na wszystkie dzieci w przedszkolu.
Ubierzcie się w odświętne stroje i jeśli macie w domku to czerwone czapeczki mikołajowe.
Do zobaczenia .Pani Sabinka
Czwartek 02.12.2021
Witam wszystkie dzieci i rodziców.
Zapraszam do ciekawych zabaw.
1.Zabawy paluszkowe : – nabywanie sprawności małej motoryki, ćwiczenie chwytu pęsetowego paluszków, ruchów nadgarstka, kciuka.
Przygotuj:
2 spinacze, sznurek, waciki
Chwytamy paluszkami spinacz i łapiemy nim wacik przenosimy i układamy na sznurku

bączki, pudełko
Puszczamy bączki w pudełku.

kolorowe nakrętki Fungi – po dwie dla siebie i dziecka.
Wkładamy palce wskazujące obu rąk i przesuwamy do słów:
Fun-ga-fun-ga-fun-ga –ba-ba-lun-ga
Fun-ga- fun-ga-fun-ga-ba-ba-lu
Nakrętki przesuwamy po stole do przodu do tyłu następnie naprzemiennie:
ręka prawa przesuwa się w górę a lewa w dół.

Wzmacnianie kciuka ćwiczymy bawiąc się Żyrafką.

2.Układanka obrazkowa np. Jeż
Przygotuj obrazek z starej książki potnij go na 4 części i ułóż z dzieckiem w całość


3.Zabawa ruchowa Wiewiórki w dziupli
Zaznacz kilka dziupli w dowolnych miejscach w pokoju.
Na słowa Wiewiórki skaczą po gałązkach
Dziecko– wiewiórka próbuje skakać z nóżki na nóżkę .
Na słowa Wiewiórki do dziupli dziecko wskakuje do najbliższej dziupli.
Rodzic tez może być wiewiórką i pokazywać te skoki ,bo dziecko dopiero uczy się skoku z nóżki na nóżkę.
4. Słuchanie piosenki Stary niedźwiedź na stronie YouTube
STARY NIEDŹWIEDŹ –Śpiewanki.tv-Piosenki dla dzieci
5. Ćwiczenie ortofoniczne
Niedźwiedź wstaje i warczy wrrrrrr
Niedźwiedź śpi zwija się w kłębek i chrapie apsiiiii
6. Zabawa rytmiczna Dzięcioł
Dzięcioł fruwa po lesie. Dziecko biega po pokoju.
Dzięcioł w drzewo stuka. Dziecko kuca i uderza paluszkami o podłogę.
Rodzic stuka powoli lub szybko a dziecko włącza się do stukania.
7.Marsz z rymowanką . Rodzic powtarza słowa kilka razy i maszeruje z dzieckiem po pokoju.
Las cię woła – idę tam,
Ale domek tutaj mam
I o wszystko dbam.
Na zakończenie zapytam Czy wszyscy są grzeczni w swoich domach?
Wkrótce odwiedzi was ktoś bardzo ważny. Mikołaj.
Do przedszkola przyjedzie na pewno samochodem .
Zaśpiewajcie mu piosenkę :
Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem
bo gdzieś zgubił saneczki
W tę mroźną pogodę.
Hu, hu ha, tralala, co to za Mikołaj ?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj ?
Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku
A prezenty dziś wiezie
Dzieciom w bagażniku!
Hu, hu ha, tralala, co to za Mikołaj ?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj ?
Nagranie znajdziecie
uciocimariolki.pl/mikołajjedziesamochodem lub You Tube.
Do widzenia .Pani Sabinka
Środa 01.12.2021
Witam wszystkich w domowym przedszkolu. Czy jesteście grzeczni? Czy chcecie się bawić z mamą i tatą? Zapraszam Was do zabawy- Misie
1.Zabawa rozwijająca motorykę dużą – Misie
Dziecko jest misiem można wykorzystać opaskę z papieru –uszy misia
Rodzic mówi:
Misiu, misiu pokaż łapki dziecko pokazuje rączki
Misiu, misiu załóż klapki dziecko zakłada klapki
Misiu, misiu popatrz na mnie dziecko robi lornetkę z dłoni
Misiu, misiu i złap mnie Rodzic ucieka … dziecko łapie rodzica
Przygotuj puzzle o zwierzętach leśnych, które pobudzają do myślenia rozwijają spostrzeganie uwagę . Podpowiadaj dziecku drobne szczegóły i wskazuj na cały obrazek . Dziecko uczy się porównywać elementy.
2.Układanie puzzli Zwierzęta np. – Bambi.

3.Ciekawostki o zwierzętach WIEWIÓRKA
Wiewiórki teraz jedzą z wielkim apetytem i z zapałem gromadzą orzeszki ,szyszki na zimowe dni, które wkrótce nadejdą. Liście już zbrązowiały i słabe światło pada miedzy konarami drzew: to już jesień. Trzeba się spieszyć . Kiedy nadejdzie zima, spiżarnia musi być pełna.

Rozmowa z dzieckiem Kogo widzisz na obrazku?
4.Zabawa dydaktyczna Jeż na spacerze
Dziecko uważnie słucha i patrzy na ilustracje przelicza kolce na paluszkach.
Idzie ścieżką jeż ,bardzo mały zwierz
I pięć kolców ma na grzbiecie /policz/

Łapki mu się poślizgnęły
I zostały cztery. Dziecko liczy 1,2,3,4

Idzie ścieżką jeż ,bardzo mały zwierz
Cztery kolce ma na grzbiecie
Zgubił jeden w dużym lesie
Ile teraz ma? Dziecko liczy 1,2,3,

Idzie ścieżką jeż ,bardzo mały zwierz
Trzy ma kolce na swym grzbiecie
Potknął się o wielki kamień
I zostały dwa Dziecko liczy 1,2

Idzie ścieżką jeż ,bardzo mały zwierz
Dwa ma kolce na swym grzbiecie
jeden zerwał wiatr
Został mu więc tylko jeden dziecko liczy 1

Płacze mały jeż, kolce chce mieć swe
Przyszła mama kolce dała
J jeżyka przytulała
Pilnuj kolce swe!

Na pewno wszystkim udało się policzyć kolce jeżyka.
Zapraszam do kolorowania Jeża kolorem ,który już znacie… Brązowy

Dziękuję i pozdrawiam Wszystkich – pani Sabinka
Wtorek 30.11.2021
Dzień dobry dzieci i witam też Rodziców . Dziś rozpoczniemy naszą zabawę od…..
1.Gimnastyka buzi i języka.
Przygotujcie lusterko dla dziecka i siebie. Zaglądamy do lusterka i ćwiczymy:
-wargi
Wilku ,wilku pokaż kły chyba jesteś bardzo zły
–zamykamy i otwieramy buzię jak najszerzej /kilka razy/
Wilku, wilku wysuń język
-język
wysuwanie na brodę / kilka razy/
Wilku, wilku daj głos
Auuuuuuuu /Wycie wilka wysokim i niskim tonem/
2.Ćwiczenie oddechowe Jak pachnie las? Można wykorzystać zapach sosnowy odświeżacz powietrza.
3.Ćw. ortofoniczne Mieszkańcy lasu
Rodzic może odszukać glosy zwierząt leśnych na YouTube i posłuchać .
Dzieci naśladują głosy zwierząt leśnych
Wilki wyją: auuuuu
Sowy huczą: huhuu, huhuuu
Dziki chrumkają: chrrr,
Niedźwiedzie warczą: wrrrr, wrr
4. Zabawa z elem. podskoku Zajączki
Zajączek/dziecko/ siedzi w norce / np. na chodniczku / na sygnał Zajączek do lasu /dzieckokica -skaczepo pokoju/.Na sygnał Idzie wilk –np. Rodzic – zajączek /dziecko/- wraca do norki.
5.Lepienie z plasteliny Jeż
Przygotuj brązową plastelinę i wykałaczki
Ulep dużą kulkę i powbijaj kolce .
Ukryj go pod liśćmi bo już zapada w sen zimowy do wiosny.
Jeżeli nie mamy plasteliny możemy przygotować masę solną.
Przepis na masę solną
1 szkl. mąki
1/2szkl. soli
1 łyżka oleju
½ szkl. wody
Kakao do zabarwienia ciasta na brąz
Zarobić ciasto i formować kule. Wbić patyczki i jeż gotowy.

Miłej zabawy.
6.Słuchanie bajek czytanych przez rodzica o tematyce Las i jego mieszkańcy np. Chciwy niedźwiadek E .Bednarczyk
O lisie spryciarzu na motywach bajek Ezopa.
Życzę miłego dnia .
29.11.2021 Poniedziałek
Witam wszystkie dzieci w domowym przedszkolu . Zapraszam również Rodziców do wspólnej zabawy z dzieckiem. Dowiecie się Jak zwierzątka leśne przygotowują się do zimy, gdy za oknem pada deszcz i wieje silny wiatr, a wkrótce spadnie śnieg.
1.Zagadka Kto to jest?
Krótkie nóżki długi ryjek ostre kolce ciało kryją ?
Ciekawostka Na terenie Polski żyją dwa gatunki jeży: zachodni, nazywany też europejskim i wschodni. Różnią się one ubarwieniem, pierwsze mają brązowe włosy brzuszne, a drugie białe. Zwierzęta te prowadzą nocny tryb życia, a w okresie zimowym zapadają w sen. Jeże na grzbiecie i po bokach posiadają kolce, które służą im do obrony przed drapieżnikami. Wystraszony jeż zwija się w kulkę jednocześnie nastraszając kolce. Jeże są uznawane za pożyteczne, gdyż odżywiają się m.in. ślimakami i owadami, w tym szkodnikami niszczącymi rośliny.
2.Zabawa paluszkowa Jeżyk
Dziecko powtarza tekst i pokazuje go paluszkami za rodzicem.
Ostre kolce jeżyk ma /rączka do góry i ruszamy paluszkami/
Ryjek długi /ruszamy kciukiem/
oczka dwa /pokazujemy 2 paluszki/
Nie dotykaj jeża , nie!/ grozimy paluszkiem/
Bo pokłuje jeżyk cię . /paluszki uderzają o drugą rączkę/ Powtarzamy kilka razy
Uwaga : wizualizacja wspomaga pamięć dziecka.
3.Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej Jak Kolczatek szukał mieszkania?.
Rodzic czyta
W ogrodzie koło ścieżki stał sobie chochoł i rozmawiał z jesiennym wiatrem. Przyszedł do niego Kolczatek. Podniósł do góry nosek i popatrzył na słomianą osobę. Chochoł spojrzał z wysoka, potem ukłonił się miłemu gościowi. – Czy mógłbym zamieszkać na zimę pod twoim słomianym dachem? – zapytał jeżyk. – Zamieszkać u mnie? – zdziwił się chochoł. – Nie, u mnie już ktoś mieszka. Tego się jeżyk nie spodziewał. Kto może mieszkać pod chochołowym dachem? – Ktoś bardzo piękny – powiedział chochoł. – Jeżeli zgadniesz, kto wie, może i dla ciebie znajdzie się miejsce. – Ktoś bardzo piękny, mówisz. A jak ubrany? – Latem ubiera się w czerwoną sukienkę. Ale teraz śpi, więc, proszę cię, mów ciszej. – W czerwoną sukienkę, w czerwoną sukienkę… – powtarzał Kolczatek zamyślony. – Nie, chyba nie zgadnę. Powiedz coś więcej. Chochoł pochylił się niżej i szepnął: – Ona jest podobna do ciebie. – Do mnie? Nigdy nie noszę czerwonej sukienki. Ani latem, ani zimą. – Ale masz kolce. I ona też ma kolce. Jeżyk usiadł i jedną łapką odliczał na pazurkach drugiej: – Ma kolce, ma czerwoną sukienkę… Nie wiem. Powiedz sam. Ale chochoł nie chciał zdradzić tajemnicy. Powiedział tylko: – Przyjdź do mnie w odwiedziny wiosną. Ona się obudzi. I jeżyk odszedł. „Przyjdę wiosną i zobaczę, kto mieszka pod chochołowym dachem. Ale gdzie znajdę mieszkanie na zimę?” Nad stawem stała wierzba. Była rozczochrana i trzęsła się na jesiennym wietrze. Trochę ze strachem zapytał ją Kolczatek, czy da mu na zimę mieszkanie pod swoimi konarami. Wierzba poruszyła ciemnymi włosami i powiedziała: – U mnie już ktoś mieszka. Widzę, że masz ciekawy nosek i pewnie chciałbyś wiedzieć, kto. Tego ci nie powiem. – Powiedz chociaż, jak wygląda – prosił jeżyk. – Ma płaszczyk zielony jak trawa. Poza tym umie grać. – Ma płaszczyk zielony jak trawa i umie grać… – powtórzył jeżyk. – Czy na skrzypeczkach? Bo jeśli tak, to może świerszczyk? Ale wierzba odpowiedziała trochę niecierpliwie, bo wiatr targał ją za włosy: – Za dużo chciałbyś wiedzieć, mój kolczasty gościu. Przyjdź wiosną, zobaczysz. Jeżyk spuścił swój ciekawy nosek. – Nie pozostaje mi nic innego, jak wrócić do ogrodu: coraz silniejszy wiatr się zrywa. W ogrodzie za klombem leżał duży kamień. Z jednej strony siwy mech zwisał mu jak broda. – Czy nie mógłbym znaleźć u ciebie zimowego mieszkania? – zapytał jeżyk grzecznie. Kamień, który nigdy w życiu nie ruszył się z miejsca, odzywał się też bardzo niechętnie. Mruknął grubo, tak jakby i głos miał obrośnięty mchem: – U mnie już ktoś mieszka. – U ciebie też? Kto? – Oho, powiem ci głośno, wiatr usłyszy, zawoła mróz, zamrożą mojego lokatora. – Powiedz chociaż, jak wygląda – prosił jeżyk. – Jak wygląda? Mały, złoty… – Mały, złoty? I co jeszcze? Ale kamień nie powiedział już nic. Milczał zwyczajem innych kamieni, tylko przez chwilę jeszcze drżała mu na wietrze siwa broda. Jeżyk odszedł w drugi koniec ogrodu. Rósł tam krzak berberysu. Liści tu było na ziemi dużo, brunatnych, szeleszczących. 86 – Czy mogę zamieszkać u ciebie, berberysie? – Dobrze – zgodził się berberys. – Miękko tu będzie, cicho. Więc jeżyk zagrzebał się w liściach, zwinął się w kłębek i zasnął. Spał, spał, aż przyszła wiosna, a z nią wszystkie wesołe wietrzyki. Jeden z nich obudził wierzbę nad stawem, drugi szepnął coś chochołowi do ucha, a trzeci rozwichrzył siwą brodę kamienia. Ostatni dmuchnął w posłanie jeżyka. Wygrzebał się Kolczatek spod liści i poszedł do chochoła. Ale chochoła nie było przy ścieżce. Stał oparty o płot, słomiany płaszcz miał rozpięty i potargany. Na jego miejscu czerwona róża otrząsała rosę z pąków. – Witaj! To ty mieszkałaś całą zimę pod słomianym dachem chochoła? Jesteś piękna! Róża schyliła głowę. Kropelka rosy z jej płatka spadła jeżykowi na nos. Pobiegł do wierzby. Nie była już czarna i rozczochrana, nie. Miała piękne, jasnozielone włosy, miękkie i pachnące wiosną. – Kto mieszkał pod jej korzeniami? – przypomniał sobie jeżyk. – Aha! Ktoś, kto ma zielony płaszczyk i umie grać. – To ja – odezwała się zielona żabka, która siedziała pod wierzbą. – Czy naprawdę umiesz grać? – zapytał jeżyk, przyglądając się jej białej kamizelce i rękawiczkom. – Umiem. Przyjdź nad staw wieczorem, posłuchasz koncertu. – Przyjdę. A teraz spieszę się, bo muszę zajrzeć pod kamień. – Muszę zobaczyć, kto to jest ten „mały, złoty” – myślał jeżyk. Przyszedł w samą porę: właśnie spod kamienia wybiegła okrągła kuleczka, błyszcząca w słońcu jak drogocenny kamyczek. – Stój, stój, to ty jesteś „mały, złoty”?! – wołał jeżyk, bo kuleczka znikała pod młodą trawką. – Ja? Żuczek. Jestem żuczek. Jeżyk chwilę patrzył za nim. – Wszyscy opuścili swoje zimowe mieszkania. Wiosna! Pójdę do róży, zaproszę żuczka i wieczorem posłuchamy razem koncertu żabek nad stawem.
4.. Rozmowa na temat opowiadania.
− Gdzie Kolczatek szukał mieszkania?
− Gdzie znalazł mieszkanie?
5. Zabawa orientacyjno-porządkowa Jeże.
Dziecko -jeże porusza się na czworakach po pokoju. Na hasło: Uwaga, lis! – zwija się w kłębek, napręża igły. Gdy zagrożenie mija, jeż spaceruje po pokoju.
6. Zabawy konstrukcyjne Domek dla jeżyka
Z różnorodnych klocków zbuduj Domek dla jeżyka może masz pluszowego i będzie sobie w nim spał.
7.Zapraszam na krótki film o innych zwierzętach leśnych . Poznajcie ich wygląd i nazwę
ZWIERZĘTA LEŚNE
Na zakończenie przypominam Wam o prowadzeniu Dzienniczka mycia rąk w którym stawiacie kropeczki kiedy umyjecie rączki. Do zobaczenia P. Sabinka
Jestem sobie przedszkolaczek…. W grupie Krasnoludków odbyła się Uroczystość Pasowania na Przedszkolaka. Dzieci w odświętnych strojach rozpoczęły swój pierwszy występ od piosenek. Poszły dzieci na spacerek. Liście, My jesteśmy krasnoludki.
Rodzice zachęcili dzieci brawami i usłyszeli wiersz Mam 3 latka.
Wszyscy zatańczyliśmy taniec Grozik. Rymowanką Robimy kółeczko p. Bożenka zapowiedziała najważniejszą część uroczystości tj Pasowanie Pani Dyrektor ołówkiem mianowała, każde dziecko na Przedszkolaka Przedszkola Miejskiego nr 3 .
Panie nauczycielki wręczyły dzieciom Dyplomy pasowania na przedszkolaka i upominki. Uroczystość zakończyła się dla dzieci słodkim poczęstunkiem– Torcik muffinkowy, który upiekły Panie kucharki z przedszkola.
Dziękujemy wszystkim za pomoc w przygotowaniu uroczystości Dzieci i Panie Bożenka, Sabinka, Dorotka.
W miesiącu listopadzie swoje 3 urodziny obchodziła Kaja.
Życzymy dużo zdrówka ,uśmiechu, radości.
Panie i Dzieci zaśpiewały Kai Sto lat sto lat niech żyje, żyje nam.
Solenizantka poczęstowała wszystkich słodkim poczęstunkiem.
Dziękujemy Dzieci i Panie.
We wrześniu, grupa „Krasnoludki” wraz z grupą „Kotki” powitała nową porę roku – jesień.
Dzieci z grupy Krasnoludki i Kotki powitały Panią Jesień piosenką .Wysłuchały wiersz Jestem jesień. Poznały Dary jesieni z sadu, ogrodu, parku, lasu – zagadki słowno- dotykowe. Zabawiły się z Panią Jesienią w kole do piosenki Lecą liście. Wysłuchały utwór Cztery pory roku – Jesień Vivaldiego i zatańczyły pod Jesiennymi parasolami.

Nasza piosenka „KRASNOLUDKI”

My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Jemy mrówki, żabie łapki,
Oj tak tak, oj tak tak,
A na głowach krasne czapki
To nasz znak, to nasz znak
Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy,
Trututu, trututu,
Gdy ktoś senny to uśpimy,
Lulu lu, lulu lu,
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj,
To zapłacze niezabudka,
Ajajaj, ajaja