Leśne duszki

WYCHOWAWCY

mgr Jadwiga Łępa

mgr Joanna Trela – Gudz

16.04

Dzień dobry 🙂

Wkrótce spotkamy się już w przedszkolu, więc dziś ostatnia porcja zabaw

i zadań, które możecie wykonać z rodzicami, przyjemnie spędzając czas.

Na początek kilka propozycji zabaw z elementem ruchu.

Balonowy tenis

W domu gramy balonem. A zamiast rakietek używamy papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek! W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze!

Rzucamy do celu

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety. A jeśli chcecie ubarwić, zabawę, zrobić coś kreatywnego, ciekawego i ładnego, sprawdźcie pomysł na grę zręcznościową z papierowych talerzyków i rolki po papierze.  

Skocz do mety!

W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące.

Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia- „Wszystko ma swój znak”

Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dziecko podaje propozycję jego zakończenia:

Kiedy niebo się zachmurzy…             (to znak, że będzie burza).

Kiedy śnieg topnieje…                        ( to znak, że zbliża się wiosna).

Kiedy świeci słońce i  pada deszcz…

Kiedy liście spadają z drzew…

Kiedy pies warczy i szczerzy kły…

Kiedy kot mruczy…

Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy…

Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście…

Kiedy zwierzęta uciekają w lesie w pośpiechu…

Sprawdźcie swoją wiedzę ekologiczną:

ZADANIA UMYSŁOWE ,,ZABAWY MĄDREJ GŁOWY’’

1. Wymień przynajmniej jedną roślinę chronioną.
2. Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
3. Byłeś w lesie, pozostały ci papierki. Co z nimi zrobisz?
4. Dlaczego nie wolno wypalać traw ?
5. Dlaczego należy chronić lasy ?
6. W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę?
7. Czy można myć samochód w rzece . Wyjaśnij dlaczego.
8. W jaki sposób należy segregować śmieci?
9. Co oznacza słowo ,,recykling’’?
10. W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę?
11. Jakie znasz zwierzęta chronione?
12. Co rozumiesz pod słowem EKOLOGIA?

Pakiet dydaktyczny dla nauczycieli szkół podstawowych. Dobre ra na odpad.  Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - PDF Darmowe  pobieranie
Kolorowanki Ekologiczne - segregacja śmieci

Ćwiczenia słuchowe- „Dźwięki wokół nas”

Spróbujcie przy okazji spaceru, o ile tylko pogoda pozwoli, posłuchać dźwięków przyrody i zapamiętać ich jak najwięcej. Będziemy sobie o tym również rozmawiać, gdy spotkamy się w przedszkolu. Posłuchajcie więc śpiewu ptaków, szumu drzew, może strumyka w lesie, sprawdźcie, czy drzewa skrzypią i co słychać, gdy chodzimy po ściółce leśnej itp.

Dziękuję Waszym Rodzicom za współpracę i Wam za poświęcony czas 🙂

Do zobaczenia w przedszkolu 🙂

15.04

Dzień dobry Dzieci 🙂

„Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”- zastanówcie się, co to przysłowie oznacza… Teraz już wiecie, dlaczego wybrałam je na nasze dzisiejsze spotkanie;)

Strażnicy przyrody z pewnością wiedzą, jak się zachować w lesie, parku, jak dbać o swoje najbliższe otoczenie, aby było czyste, przyjazne dla ludzi i zwierząt, aby przypominało to z wczorajszego opowiadania o małym czarodzieju.

Poniżej przedstawiam Wam dwie historyjki obrazkowe- pierwszą z nich opowiedzcie własnymi słowami starając się mówić całymi zdaniami i budować dłuższe wypowiedzi. Druga historyjka jest do wydruku dla chętnych dzieci.

Ponadto zachęcam do wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, które wcześniej umieszczałam, a które pozwolą Wam rozładować napięcia i energię oraz będą rozwijać Waszą ogólną sprawność fizyczną 🙂

https://pm76lodz.wikom.pl/uploads/5e7a8827f3d7b/newses/295/galleries/14-kwietnia-wiewirki/Ilustracja%201.jpg

Kilka zabaw rozwijających koncentrację uwagi, które świetnie można przeprowadzić w warunkach domowych. Mogą też być okazją do przyjemnego spędzenia czasu rodziców z dziećmi J

Spostrzegawczość

Wybieramy różne przedmioty, takie jak: gumka, temperówka, zegarek, klucz itp. (do 10 sztuk), kładziemy je na środku pokoju, najlepiej na dużym arkuszu papieru, po czym pozwalamy patrzeć na nie dzieciom przez 2 do 3 minut. Następnie przedmioty te przykrywamy dużym papierem lub np. chustą, zaś dzieci mają narysować na przygotowanych wcześniej karteczkach ich nazwy. Liczba przedmiotów powinna być dostosowana do wieku. Dzieci młodsze zapamiętują od 5 do 7 sztuk, starsze więcej (10 — 15 sztuk). Ćwiczenie pozwala wstępnie rozpoznać poziom rozwoju pamięci dziecka.

Podaj kolejność

Za parawanem jest zgromadzonych kilka przedmiotów. Rodzic odsłania parawan, dzieci przyglądają się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Rodzic ponownie zasłania parawan a zadaniem dzieci jest wymienić przedmioty w kolejności. Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z przedmiotów.

Co się zmieniło?

 Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Wybrane dziecko wychodzi z pokoju, a pozostali uczestnicy zmieniają coś w swoim wyglądzie (kilkoro dzieci). Wybrane dziecko ma znaleźć różnice w wyglądzie dzieci.

historyjka obrazkowa - Pobierz pdf z Docer.pl

14.04

Witajcie Kochani, dzisiejsze nasze spotkanie również poświęcimy zagadnieniom ekologicznym. Miłej zabawy 🙂

Temat dnia: Gdzie jest powietrze?

  1. Zabawy badawcze: Gdzie jest powietrze?

Przygotujcie balony, kubeczki z wodą, paski bibuły na nitce, papierowe słomki.

Poproście rodziców o otwarcie okna i zwróćcie uwagę na ruch firanki, powiew przedostający się do pokoju. Teraz zastanówcie się, gdzie jest powietrze, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób możemy poznać, że jest wokół nas. Teraz kilka prostych zabaw z powietrzem:

– nadmuchiwanie balonów- obserwowanie zwiększania się balonu, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnej twarzy

– obserwowanie przez okno drzew poruszających się na wietrze

– wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do kubka z wodą- obserwowanie powstających bąbelków.

2. Oto kilka zabaw ruchowych, które można spokojnie wykonać w domu.

Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

Butelkowy slalom

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Gdy już popisałam się mądrymi słowami, opowiem Wam na czym polega! Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

Tor przeszkód

Nie znam dziecka, które nie uwielbiałoby toru przeszkód! Do jego wykonania wykorzystajcie to co macie w domu. Mogą to być wielkie kartony przez środek, których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać czy krzesła, na które trzeba się wspinać! Zabawa idealna zarówno dla maluszków jak i dla starszych dzieci.

  • Posłuchajcie opowiadania: „Spotkanie z małym czarodziejem”.

„W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.

            – Ha, mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem- powiedział czarodziej.- Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki nie zadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że ludzie zniszczą im gniazda. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.

            Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew, rozrzucali papierki po cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.

– Cóż to było, mój kocie?- zdziwił się czarodziej.

– Miauku, to chłopcy, którzy w ogóle nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą- odpowiedział Mruczek.

– Skoro tak- powiedział mały czarodziej- to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby się stało najbardziej szarym i brzydkim miastem na świecie.

            I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy.

            Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

W tym miejscu spróbujcie wymyślić, co się mogło wydarzyć dalej…

Teraz posłuchajcie, jak się ta historia zakończyła.

Przestraszeni chłopcy pobiegli do czarodzieja i zawołali:

            -Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś?!

            Ja?- zdziwił się czarodziej- Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście- spokojnie odparł czarodziej.

            – Myśmy wcale tego nie chcieli- bronili się chłopcy.

            – Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, kto to wszystko zrobił? No, kto?- odpowiedział czarodziej.

Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.     

            Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy prawidłowo je wykonają, zły czar pryśnie.”

Oceńcie postępowanie chłopców. Wskażcie konsekwencje, jakie przyniosło ich zachowanie. Mam też dla Was kilka zadań z pudełka, które otrzymali chłopcy. Oto one:

ZAGADKI

Przez śnieg się odważnie przebijam.
Mróz nawet mnie nie powstrzyma!
Mam listki zielone tak jak wiosna,
a dzwonek bielutki jak zima.


Chłopiec chwycił się za głowę,
Gdy zobaczył w śniegu kwiaty kolorowe.
Fioletowo zakwitamy,
Z pierwszym wiosennym słonkiem się witamy.


Nie smaży ich mama na smalcu,
nie masz co lizać palców!
Bo one zielone –
wiosną na drzewach rosną.


Mieszkam przy ziemi,
pod niebem śpiewam.
Moja piosenka wiosnę przywiewa.
Śpiewam wysoko piosenki do słonka,
głos mam podobny do drżenia dzwonka

Obraz Łatwy labirynt z lecącą pszczołą i kwiatami / wiosna, fototapeta na  ścianę - BajeczneObrazy.pl

Obraz Łatwy labirynt z lecącą pszczołą i kwiatami / wiosna, fototapeta na  ścianę - BajeczneObrazy.pl
Darmowe szlaczki do druku

Praca plastyczna– namalujcie farbami miasteczko z opowiadania, ale do momentu rzucenia przez małego czarodzieja zaklęcia, a więc namalujcie to miasteczko, którym zachwycił się mały czarodziej.

Piosenka-

Przesyłam tekst piosenki, którą powinni pamiętać Wasi rodzice, więc mam nadzieję, że spróbujecie zaśpiewać razemJ

„ Kwiatki, bratki”.

1. Jestem sobie ogrodniczka
mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.

Ref. Kwiatki bratki i stokrotki
dla Malwinki dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące
malowane słońcem.

2. Mam konewkę z długim uchem,
co podlewa grządki suche.
Mam szpadelek oraz grabki,
Bo ja dbam o moje kwiatki.

Ref. Kwiatki bratki i stokrotki
dla Malwinki dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące
malowane słońcem.

Miłego popołudnia 😉

13.04

Temat tygodnia: „Mali strażnicy przyrody”

Dzień dobry, witajcie przedszkolaki po krótkiej przerwie :)Mam nadzieję, że te piękne dni, które ostatnio u nas gościły, udało się Wam miło spędzić korzystając z uroków wiosny. Dziś zaczniemy nowy temat, który rozłożymy sobie na 2 najbliższe tygodnie, tzn. będziemy się uczyć, co robić, aby móc o sobie powiedzieć, że jesteśmy strażnikami przyrody! 🙂

1. Zaczniemy do ćwiczeń gimnastycznych, które pozwolą na rozruszanie całego ciała:

Najlepsze ćwiczenia dla dzieci

Domowy trening z dzieckiem należy zacząć od ćwiczeń rozciągających wspierających mięśnie. Ich główną zaletą jest to, że nie potrzebujemy do ich wykonania żadnych dodatkowych sprzętów. Jak mogą wyglądać takie ćwiczenia? Oto kilka propozycji.

•  Stojąc, wykonujemy wypad raz na jedną nogę, raz na drugą.
•  Łapiemy ręce za plecami, wykonując tak zwaną agrafkę.
•  Siadamy na podłodze i wykonujemy skłony do stóp, ze złączonymi, wyprostowanymi w kolanach nogami.
•  Siadamy po turecku, wyciągamy prawą rękę do góry i kierujemy ją w lewą stronę. W ten sam sposób postępujemy z lewą ręką.
•  Wykonujemy kilka obrotów głową w jedną i drugą stronę.

Jakie są najbardziej uniwersalne ćwiczenia gimnastyczne dla dzieci, które z powodzeniem wykonywać mogą maluchy w każdym wieku?

•  Podskoki raz na lewej, raz na prawej nodze – to doskonały sposób na poprawę równowagi i koordynacji.

•  Pajacyki – wykonując to ćwiczenie, maluch jest w stanie rozgrzać jednocześnie bardzo dużą ilość mięśni.

•  Przysiady – to popularne ćwiczenie znakomicie wzmacnia mięśnie dolnych partii ciała.

•  Wyścigi wielbłądów – dziecko chodzi na czworakach z wyprostowanymi nogami oraz wypiętymi pośladkami, przestawiając lewą rękę i nogę, a następnie prawą rękę i nogę. Kto pierwszy przekroczy linię mety – wygrywa.

•  Wyścigi raków – maluch opiera się na rękach i nogach brzuchem do góry. Następnie unosi biodra i porusza się w tej pozycji w kierunku mety.

•  Gimnastyczny koncert – dziecko siedzi na podłodze, podpierając się z tyłu dłońmi i uginając nogi w kolanach. Następnie podnosi nogi w powietrze i na hasło: „bęben”, uderza piętami w podłogę, a na hasło „pianino” gra na niej palcami u stóp. Aby utrudnić nieco to ćwiczenie, maluch może wystukiwać rytm konkretnej piosenki wskazanej przez rodzica.

•  Basen na dywanie – pociecha kładzie się na podłodze i udaje, że pływa żabką.

•  Zabawa w lustro – dziecko wraz z rodzicem siadają naprzeciwko siebie. Najpierw maluch odwzorowuje ruchy mamy lub taty, po czym następuje zmiana. Ćwiczenie to można urozmaicić poprzez wykonywanie różnego rodzaju min. To znakomity sposób na rozwój mięśni twarzy.

•  Piesek – rodzic staje w szerokim rozkroku, a dziecko biega na czworaka dookoła jego nóg, wykonując ósemki i szczekając oraz piszcząc niczym prawdziwy szczeniaczek.

2. Posłuchajcie rozmowy krasnala z różnymi bohaterami spotkanymi w lesie:

Krasnal:

Co za hałas, bolą uszy, zając z sarną musieli uciec.

Czy nie wiedzą dzieci, że nie krzyczy się w lesie, nie śmieci?

Trawa wszędzie wygnieciona, tu papier, tam puszka rzucona!

Pszczoła:

Nie można w lesie krzyczeć.

Mogłaby lipa bez powodu

Odmówić pszczołom miodu.

Drzewa:

Mogłaby osika ze strachu dostać bzika.

Mak:

My też przyszłyśmy ze skargą na ludzi: i na tych małych i całkiem dużych.

Dzwonek:

Zrywają nas i niszczą!

Konwalia:

Przecież świat byłby brzydki, gdyby nie my- kwiatki!

Żabka

Żadna żabka kąpać się nie może,

Bo brudna jest woda w jeziorze.

Krasnal:

Dlaczego?

Żabka:

Dzieci tam śmieci wrzuciły i wodę zabrudziły!

Krasnal:

Ojej, ojej, co my teraz zrobimy?

Dziecko 1:

Nie smuć się krasnalu miły, nie wszystkie dzieci rozrzucają śmieci. Zaraz wszystko posprzątamy, a śmieciarzom do lasu wejść  nie damy!

Dziecko 2:      

Kochane dzieci na całym świecie! Nie depczcie trawy, nie róbcie wrzawy, gałęzi nie łamcie, śmieci do kosza wrzucajcie!

Zając z sarenką:

Te prośby do was zanosimy i ich spełnienie prosimy.

3. Rozmowa na temat tekstu- teatrzyku.

Zastanówcie się teraz, jakie problemy mieli mieszkańcy lasu? Jaką rolę odgrywają tu dzieci? Co możemy robić, aby być przyjacielem lasu?

4. Zabawy i ćwiczenia z literą „j,J”.

Kto z Was ma w domu „Różowe” karty pracy, proszę wykonać ćwiczenia na str. 76. Dla pozostałych dzieci, ale i dla wszystkich chętnych proponuję poniższe ćwiczenia z nową literką.

– przyjrzyjcie się literze drukowanej i pisanej, pokolorujcie literki

Nauka pisania litery J, karty pracy dla przedszkolaków, uczniów do druku
Temat ,,Śniadanie Julka i Jagody” – Przedszkole u Cioci Mariolki

Nauka pisania - litera "J" - do druku | Image, Pictures

Z naszych różnych wcześniejszych zajęć wiecie dobrze, że drzewa produkują tlen, czyli powietrze, którym oddychamy. Zastanówcie się, co by się działo, gdyby nagle brakło drzew wokół nas?

Na koniec dzisiejszego spotkania możecie narysować ulubione leśne zwierzątko. Rysunki można będzie przynieść do przedszkola, gdy już się spotkamy 🙂

Pozdrawiamy Was serdecznie 🙂

08.04 Dzień dobry 🙂

Proponuję dziś Wam- dzieciaki  i Waszym Rodzicom ,,Dzień zdrowej żywności”. Nasze zabawy będą miały na celu:

-kształtowanie nawyków spożywania owoców, warzyw i nabiału i ograniczanie spożywania słodyczy;
-pogłębianie wiadomości na temat zdrowego odżywiania;
-ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.

Na początek trochę ruchu;)

 Jak rusza się….?
Niech dziecko pokazuje (ty też – będzie zabawnie!), jak poruszają się różne zwierzęta: kot, słoń, niedźwiedź, sikorka, pies, bocian, wąż itp. Zabawa może mieć postać kalamburów: każde z was losuje kartkę z nazwą zwierzęcia i musi bez użycia słów pokazać, o jakie zwierzę chodzi.

 Sznurek parzy, sznurek to ścieżka (od 3. r.ż)
Połóż na podłodze sznurek. Wymyślaj różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem:

  • chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem,
  • przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem,
  • przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.

Teraz przyjrzyjcie się piramidę zdrowia. Znacie ją już z naszych zajęć w przedszkolu, teraz przypomnijcie sobie, co jest ważne, aby zachować zdrowie.

Piramida żywienia

Kilka zagadek nt. produktów spożywczych:

Zawsze krągły i czerwony,

na kanapkę jest krojony.

Mama daje go do zupy,

robią z niego też keczupy.

Warzywo czerwone, wybornie smakuje,

gdy mama barszczyk z niego gotuje.

By kanapka świeża wciąż była,

mama do niej listki włożyła.

Chrupiące, zielone, pofalowane,

prosto z zielonej główki zerwane.

Biały korzeń, zielona natka,

w zupie to jest niezła gratka.

Gdy witaminy C potrzebujesz,

natką wszystko posypujesz.

Gdy pokroisz mnie w plasterki,

włóż do szklanej salaterki –

– już mizerię pyszną masz,

na stół ją  z obiadem dasz

Ćwiczenie pamięci- nauka rymowanki:

Kto chce Kto chce małym być siłaczem, zjada wszystko i nie płacze!

Kto się długo bawić chce – ten śniadanie pięknie zje.

Kto chce posiąść siłę lwa, ten obiadek je raz dwa.

A kto zje też podwieczorek ten wspaniały ma humorek.

Na koniec proponuję spacer, jako że powietrze dziś jest względnie dobrej jakości. A przy tej okazji możecie obserwować przyrodę- pąki na drzewach, zachowania ptaków itp. Miłego dnia J

07.04 Dzień dobry, witajcie po świątecznej przerwie 🙂

Mam nadzieję, że jesteście wypoczęci, pełni energii i chętni do działania:) W najbliższych dniach zajmiemy się żywnością ekologiczną, bo to czym się odżywiamy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. W skrócie: „zdrowo jem- nie choruję i mam dużo energii”. Pomocne będą nam książeczki o produktach ekologicznych, które niedawno dostaliście w przedszkolu.

„Produkt ekologiczny” – co to oznacza?
Rozwój przemysłu spożywczego i masowej produkcji żywności, ich wpływ na środowisko naturalne i zachowania człowieka, zaprowadziły wielu z nas w ślepą alejkę supermarketu… Stoimy z wielkim koszykiem na kółkach pośród wielu tysięcy produktów, dających nam pozorny ogromny wybór, ale kiedy jako świadomi konsumenci bierzemy do ręki produkt i wczytujemy się w jego etykietę, okazuje się, że jeden po drugim powinniśmy odłożyć na półkę… Po przeanalizowaniu etykiet dochodzimy do wniosku, że najpewniejsze są produkty tzw. ekologiczne.

Co znaczy „eko”?
Prawo używania nazwy „produkt ekologiczny” ma tylko taki produkt, który spełnił wysokie wymagania jakościowe w czasie całego procesu produkcji i dostał na to specjalny dokument. Dokument ten, zwany certyfikatem rolnictwa ekologicznego, przyznaje w Polsce 11 tzw. jednostek certyfikujących, uprawnionych do tego przez wyznaczone instytucje państwowe. Wymagania jakościowe, które produkt musi spełnić, są ściśle określone prawnie przez Rozporządzenia Komisji i Rady Europejskiej, oraz bardzo dokładnie, systematycznie weryfikowane. Ważne jest to, że nie bada się produktu tylko na początku jego istnienia – np. w momencie obsiania pola, ale przez cały proces jego produkcji – sprawdza się, w jakich warunkach jest hodowany, czym nawożony/karmiony, jak przetwarzany, transportowany i magazynowany. Wszystko to po to, by dopilnować, żeby produkt ekologiczny wyprodukowany był jak najlepiej i by na którymś etapie nie wymieszać go z produktem konwencjonalnym.

Pamiętajcie Kochani: Idąc na ekologiczne zakupy, należy pamiętać przede wszystkim… o zabraniu ekologicznej torby wielokrotnego użytku! 

Trzy poniższe logotypy znajdują się na spożywczych produktach ekologicznych:

Logotyp przedstawiający listek ułożony z gwiazdek na jasnozielonym tle obowiązuje dla Rolnictwa Ekologicznego w całej Unii Europejskiej od 1 lipca 2010 roku.

Logotyp zielono-granatowy z napisem „Rolnictwo Ekologiczne” („Organic farming”) był oficjalnie obowiązującym do 1 lipca 2010. Może być stosowany na produktach ekologicznych do 1 lipca 2012 roku.

Logotyp BIO w sześcianie, wydawany przez niemieckie ministerstwo rolnictwa jest jednym z najstarszych w Europie i najbardziej rozpowszechnionych – dlatego często można go spotkać na produktach także w Polsce.

Drodzy Rodzice, w wolnej chwili korzystając z książeczki , którą dzieci otrzymały w przedszkolu, porozmawiajcie z nimi o obecnej produkcji żywności, o Eko-uprawach oraz o problemie marnowania żywności. Poniżej kilka kart pracy do wykorzystania.

31.03

Dzień dobry,

Dziś ostatnie nasze spotkanie przed Świętami, więc zapraszamy Was na krótkie zabawy z jajkiem w roli głównej

Polowanie na jajka

Do tej zabawy potrzebne są plastikowe jajka otwierane na pół (mogą być te po czekoladkach dla dzieci). Do każdego jajka wkładamy po jednym elemencie z jakiegoś zbioru (np. po 1 puzzlu z układanki), a następnie chowamy jajka w różnych miejscach – w domu lub na dworze. Zabawa polega na tym, by upolować, czyli odnaleźć wszystkie jajka, bo tylko wtedy uda się ułożyć kompletny obrazek. Podczas szukania możemy naprowadzać poszukiwaczy znanym hasłem „ciepło, zimno”.

Hopp Egg, czyli taniec z jajkami

Na podłodze układamy jak najwięcej jaj (przynajmniej kilkadziesiąt). Łączymy się w pary i tańczymy. Para, której uda się najdłużej tańczyć bez potłuczenia żadnego jajka, wygrywa. Dla utrudnienia można zawiązać zawodnikom oczy opaskami (albo jedynie dorosłym, by wyrównać szanse dzieci). Hopp Egg to zabawa, podczas której można zmarnować sporo jajek, dlatego warto ustalić zasadę, że po pierwszym stłuczeniu odpada się z konkursu. Jajka powinny być ugotowane, żeby nie narobić sobie dodatkowego kłopotu przy sprzątaniu rozlanych, surowych jaj.

Turlanie jajkami

Każdy gracz dostaje jedno jajko ugotowane na miękko i na trzy cztery wypuszcza je z dłoni tak, by poturlało się do przodu. Wygrywa ten, kogo jajko przeturlało się najdalej.

Wyścigi z jajkami na łyżkach

To zabawa wielkanocna, która bywa zapożyczana również na pikniki rodzinne z wielu innych okazji. Na starcie zawodnicy otrzymują po łyżce, którą muszą trzymać w zębach, a na nią położyć jajko. Kto dobiegnie pierwszy do mety (lub najdalej ze wszystkich) z nierozbitym jajkiem, wygrywa.

Przeliczanie przedmiotów

Połóż przed dzieckiem pisanki, kurczaki lub inne świąteczne akcesoria. Poproś, żeby policzyło, ile ich jest. Włóż je następnie do woreczka. Zapytaj, ile jeszcze musicie dołożyć rzeczy, by w woreczku znalazła się ich określona ilość, np. 7. Odejmuj, dodawaj przedmioty, pytając dziecko o to, ile ich jest.

Zajączkowy tor przeszkód

Taki tor przeszkód możecie ułożyć np. z poduszek. Uczestnicy mają za zadanie ominąć przeszkody, kicając (zamiast tradycyjnego biegu). Wygrywa osoba, która pokona trasę w najkrótszym czasie.

Kochani,

Życzymy Wam i Waszym Rodzicom radosnych, zdrowych Świąt Wielkanocnych, mnóstwo wiosennego słońca i do zobaczenia jak najprędzej – wasze panie.

Życzenia na Wielkanoc 2021. Wierszyki śmieszne, krótkie, religijne... Do  wysłania SMS-em i na Facebooka [ŻYCZENIA wielkanocne] | Gliwice Nasze Miasto
Wielkanoc – kolorowanki dla dzieci do druku [10 MALOWANEK DO DRUKU] |  Mamotoja.pl
  1. Najpiękniejsze…,” Opowiadanie G. Kasdepke

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze! Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swoje jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiega ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

– Z mojego jajeczka! – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!

– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

 – Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.

– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki.

Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. Rodzic przerywa opowiadanie i pyta dziecko, co sądzi o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wykluje się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie, zwracając uwagę dziecka, kto miał rację.

I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwanie. Zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

– Jaka śliczniutka! – wygdakała pierwsza kura.

 – Mój ty kochany! – rozczuliła się druga.

– Chlip! Chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

Rozmowa na temat opowiadania. Wyjaśnienie słowa nioska. – Co zniosły kury? – Dlaczego chciały aby ich dzieci były najpiękniejsze? – Co zrobiły, aby tak się stało? – Jak pomalowały jajka? – Jakie kurczątka wykluły się z jajka?

  • Zabawa słowna „Jedno kurczątko”

Rodzic wymienia słowa związane z Wielkanocą w liczbie pojedynczej, dziecko tworzy liczbę mnogą podanych słów. Rodzic mówi: Jedno kurczątko; dwa … dziecko dopowiada kurczątka. Jeden baranek, trzy…(baranki).

  • Rymowanka „Spacer kurek”

Były sobie kurki trzy, Co na spacer rano szły. Jedna gruba, druga chuda, a ta trzecia oczkiem oczkiem mruga. I tak sobie kurki trzy, tupiąc głośno, w pole szły.

Rozmowa na temat rymowanki – Ile było kurek? – Jak wyglądała pierwsza? Jak – druga?- Co robiła trzecia? – Dokąd poszły kurki?

  •  Ilustracja ruchowa rymowanki „Spacer kurek”

Pierwsza kurka idzie ciężko, bo jest gruba, druga idzie leciutko, bo jest chuda, trzecia idąc, co pewien czas mruga oczkiem. Następnie głośno tupie.

  • Wycinanka:  baranek wielkanocny
  • Ćwiczenia graficzne w „zielonych” k.p.- str. 56-57
http://zdjecia.interia.pl/img,gcsi,1ACCD86112654DD628CEE53C955F9A8F728DE23F,mpid,8,maxwidth,1920,maxheight,1086

29.03.2021- „Wkrótce Wielkanoc”

Dzień dobry, witajcie przedszkolaki. Zaczął się ostatni tydzień marca i jednocześnie ostatni tydzień przed Wielkanocą. Spróbujemy się przygotować na te wyjątkowe święta poprzez specjalne zabawy i zadania. Będę umieszczać również zadania z kart pracy- te z dzieci, które nie mają ich w domu mogą skorzystać z zamieszczonych na końcu zdjęć. Zapraszam

  1. W „zielonych” k.p. na str.54 mamy rebusy- połączcie samodzielnie lub z pomocą rodzica pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście.
  2. Propozycja ćwiczeń gimnastycznych:
  3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych: Przedświąteczne porządki- dziecko naśladuje odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien.
  4. Ćwiczenia nóg: Po schodach- dziecko biegnie w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, następnie maszeruje w miejscu. Ćwiczenia wykonuje kilka razy naprzemiennie.
  5. Czworakowanie: Zajączki wielkanocne- dziecko naśladuje sposób poruszania się zajączków- całe dłonie na podłodze , podciąga nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymuje się, staje słupka- wykonuje przysiad, palce wskazujące trzyma przy uszach. Potem zmienia kierunek poruszania się.
  6. Marsz z rytmizowaniem tekstu: „Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują”.
  7. Słuchanie wiersza D. Gellner: „Pisanki”

Patrzcie ile na stole pisanek!

Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy

I leży na stole grzecznie,

Żeby się nie potłuc przypadkiem

W dzień przedświąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki nie są do jedzenia.

Z pisanek się wyklują

ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA.

Zastanówcie się teraz i odpowiedzcie, co znajduje się na stole? Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?

W najbliższych dniach przygotujcie w domach różne materiały do ozdabiania pisanek- mogą to być barwniki naturalne np. łupinki cebuli czy buraka, barwniki spożywcze, może farbki itp. W świątecznym koszyczku pięknie będą się prezentować pisanki przez Was ozdobione

  • Zabawy i ćwiczenia z literą „ł”.

Przyjrzyjcie się ogródkom wokoło Was i powiedzcie, jakie prace wykonujemy w ogrodzie o tej porze roku.  Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy? Do czego potrzebujemy wideł, a do czego motyki czy łopaty?

Analiza i synteza słuchowa słowa „łopata”- dzielenie słowa łopata na sylaby, wyodrębnienie głoski na początku słowa.

Przyjrzyjcie się literze „ł” małej i wielkie, drukowanej i pisanej.

Wykonujemy ćw. Ze str. 38 w „niebieskich” k.p. oraz ze str. 72 w „różowych” k.p.

Przy okazji spaceru przyjrzyjcie się pierwszym wiosennym kwiatom i spróbujcie wyodrębnić liść, łodygę, kwiat. Powiedzcie, gdzie znajduje się korzeń rośliny i jaką pełni funkcję.

  • W „zielonych” k.p. wykonujemy ćw. ze str. 55, a poniżej pisanka do pokolorowania- pamiętajcie, że pisanki im bardziej kolorowe, tym ładniejsze, więc zaszalejcie z kolorami

Konkurs- przegląd twórczości: Ozdoba wielkanocnego stołu

Wielkanoc tuż, tuż, więc zorganizowaliśmy wystawę prac, jakie napłynęły w ramach konkursu na ozdobę wielkanocnego stołu. Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom- dzieciom i ich rodzicom, za wyjątkowe zaangażowanie i niezwykłą pomysłowość prac. Dzięki temu powstała wystawa zachwyca i wzbudza podziw oraz wprowadza nas w świąteczny nastrój.
Z powodu czasowego zamknięcia przedszkola, rozstrzygnięcie konkursu nastąpi wkrótce po powrocie dzieci do placówki. Tymczasem zapraszamy do podziwiania prac w galerii internetowej.

Gimnastyczne zabawy matematyczne

W naszej grupie matematyki uczymy się na wesoło i w różnych formach- oto przykład, jak połączyliśmy zabawy z liczeniem, ustalaniem reguł na wzór gier planszowych wraz z elementami gimnastyki. Przy okazji dzieci poznają zasady gry „fair play” i uczą się „zdrowej rywalizacji”.

GRUPOWY KONKURS NA OZDOBĘ WIELKANOCNEGO STOŁU

  1. Cele konkursu:
  • Popularyzowanie oraz kultywowanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych związanych z Wielkanocą;
  • Pogłębianie wiedzy na temat symboliki i znaczenia ozdoby wielkanocnej w obrzędowości ludowej;
  • Integracja dzieci i rodziców.
  1. Zadanie konkursowe:
  • Konkurs skierowany do dzieci i rodziców z gr. III naszego przedszkola. Uczestnicy konkursu mają wykonać pracę przestrzenną- „Ozdobę na stół wielkanocny”
  1. Warunki konkursu:
  • W konkursie udział biorą dzieci wraz z rodzicem/ami.
  • Praca musi być wykonana wspólnie.
  • Wszystkie prace zostaną zaprezentowane w hallu przedszkolnym podczas wystawy wielkanocnej.
  1. Miejsce i termin składania prac:
  • Do nauczycielek w gr. III; 
  • Termin składania ozdób do 26.03.2021r.

5.Prace powinny być oznaczone metryczką mocno przyczepioną do ozdoby wielkanocnej zawierającej następujące informacje:

  • Imię i nazwisko dziecka
  • Wiek dziecka-uczestnika 
    6.Wynik konkursu
  • Rozstrzygnięcie konkursu i wytypowanie pierwszych trzech miejsc oraz ogłoszenie wyników nastąpi 31.03.2021.
  • Wszystkie prace zostaną nagrodzone upominkami i pamiątkowymi dyplomami.

7.Kryteria oceny prac:

  • Oceniając prace będzie brane pod uwagę:
  • Pomysłowość i inwencje twórcze uczestników konkursu;
  • Dobór materiałów i elementów zdobniczych;
  • Estetyka wykonania pracy;
  • Zgodność z regulaminem konkursu.

Osoba odpowiedzialne za organizację konkursu:
Joanna Trela-Gudz

Witamy wiosnę

Dość już zimy i chłodu-w naszym przedszkolu przywitaliśmy upragnioną wiosnę. Odwiedziła mas Marzanna- zimowa panna, z którą zatańczyliśmy do naszej piosenki: „Wiosna w zielonej sukience”, pięknie ustroiliśmy wiosenny gaik i już jesteśmy pewni, że lada moment wiosna rozgości się na dobre!

Muzyka wokół nas

Jeden z marcowych tygodni poświęciliśmy muzyce- jej tworzeniu, słuchaniu, przeżywaniu. W ramach spotkań z muzyką wykonywaną na żywo, dzieci miały okazję zobaczyć i posłuchać pięknej gry na skrzypcach w wykonaniu naszej Pani Agatki Knap- Wójtowicz. Było to wyjątkowe doświadczenie- dzieci poznały budowę skrzypiec, a przede wszystkim mogły posłuchać np. melodii z przedszkolnych piosenek w brzmieniu skrzypiec.

DZIEŃ DZIADKA- wiersz

Dzisiaj mamy święto dziadka

okazja niezwykle rzadka.

Ja dziadziusia kocham szczerze

jego słowom zawsze wierzę.

Kiedy dzień dziadka zawita.

Z wiązanką kwiatów go witam.

Bądź zdrowy dziadku kochany.

I bądź zawsze razem z nami.

MOJA BABCIA – wiersz

Dziś mojej babci życzenia złożę.

W wiązankę kwiatów serduszko włożę.

I wiem, że bardzo będzie się cieszyć.

Kiedy zobaczy, jak do niej śpieszę.

Moja babunia najlepsza w świecie.

Wszystkim Wam powiem, bo Wy nie wiecie.

Ja babcię kocham, ściskam za szyję.

Niech będzie zdrowa i STO LAT żyje.

LAURKI DLA DZIADKÓW -wiersz

Pędzą wnuki ulicami

z ogromnymi laurkami.

Te laurki pełne kwiatków

są dla wszystkich babć i dziadków.

A dziadkowie wraz z babciami

już czekają przed domami.

Przez lornetki patrzą w dal

wystrojeni, jak na bal.

BABCIA I DZIADEK – piosenka

Zapraszamy do galerii zdjęć.

„Wesołe kanapki”

W piątek 13 listopada grupa Leśnych Duszków urządziła sobie nieco inne śniadanie. Każde z dzieci bowiem skomponowało sobie swoją oryginalną, zdrową i obowiązkowo WESOŁĄ kanapkę. Do wyboru były same pyszności: rzodkiewka, pomidor, ogórek świeży i kiszony, sałata, kiełki, jajka, pasztet, kiełki, szczypiorek. Powstały śmieszne buźki, motylki, nawet Pinokio☺ Tak więc śniadanie miało swój humorystyczny i twórczy charakter,  a przy tym dzieci mogły się przekonać po raz kolejny, że zdrowe jedzenie jest też smaczne.

ZIOŁOWY KĄCIK PRZYRODY

Zioła w terapii antystresowej - Zdrowie i uroda - Żyj w zgodzie ze sobą!

29.10.2020 r. założyliśmy „ZIOŁOWY KĄCIK PRZYRODY”. Przedszkolaki posiały tymianek, melisę, miętę, bazylię, szałwię oraz hyzop . Wszystkie dzieci brały czynny udział w zajęciu. Teraz cierpliwie czekają na wzrost ziół. Nabywanie wiedzy poprzez praktyczne działanie jest jednym z najlepszych sposobów uczenia się. Dzieci mają możliwość samodzielnego wykonania określonej pracy, a potem wyciągania wniosków na podstawie systematycznych obserwacji.

MP37 "Pozytywka"

JESIENNE ZABAWY

W ostatnim czasie zgromadziliśmy w naszym kąciku plastycznym sporo kasztanów, żołędzi, szyszek i postanowiliśmy wykorzystać część z nich, aby się nimi pobawić. Powstało z tego wiele zabawnych ludzików, fantazyjnych stworków, a samo tworzenie dostarczyło nam mnóstwo dobrej zabawy .

Scholaris - Wykonaj zgodnie z ilustracją

Wycieczka na skrzyżowanie

            Wrzesień jest tradycyjnie już miesiącem, w którym przypominamy sobie zasady bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i otoczeniu. Po spotkaniu z policjantką udaliśmy się na skrzyżowanie, gdzie obserwowaliśmy ruch samochodowy i ćwiczyliśmy bezpieczne przechodzenie przez jezdnię. A przy tym była to też okazja do spaceru w promieniach wrześniowego słońca.

Zapraszamy do galerii zdjęć grupowych.

mielec park - zdjęcie - Fotoblog arturo66.flog.pl

Wycieczka do parku

            Zawitała do nas już pani Jesień, więc poszliśmy poszukać jej śladów. Skorzystaliśmy z pięknej wczesnojesiennej pogody i mogliśmy obserwować jeszcze ukwiecone trawniki, drzewa, które pięknie zaczynają zmieniać barwy liści, ptaki, a nawet spotkaliśmy wiewiórkę! Wyposażeni w lupy, oglądaliśmy żyłki na liściach, owady… nawet pomniki niektórzy oglądali przez lupę;) Wróciliśmy pełni wrażeń, a nasz kącik przyrody wzbogacił się o mnóstwo kasztanów, żołędzi i innych ciekawych eksponatów.

Zapraszamy do galerii zdjęć grupowych.

Nasza piosenka „LEŚNE DUSZKI”

My jesteśmy krasnoludki,
Żyja W Lesie Leśne Duszki, 
Które Czyszcza Leśne Dróżki. 
Maja Miotły I Szufelki,
I Do Pracy Zapał Wielki.
Duszki, Duszki, Duszki Leśne,
Wstaja Sobie Bardzo Wcześnie
I Ziewajac Raz Po Raz,
Zaczynaja Sprzatać Las.
Piora Liście, Myja Szyszki,
Aż Dokoła Wszystko Błyszczy.
Muchomorom Piora Groszki,
Bo Te Duszki, To Czyścioszki.
Duszki, Duszki, Duszki Leśne,
Wstaja Sobie Bardzo Wcześnie
I Ziewajac Raz Po Raz,
Zaczynaja Sprzatać Las.
Gdy Ktoś Czasem W Lesie Śmieci,
Zaraz Duszek Za Nim Leci,
Zaraz Siada Ma Na Ręce,
Grzecznie Prosi ” Nie Śmieć Więcej!”
Duszki, Duszki, Duszki Leśne,
Wstaja Sobie Bardzo Wcześnie
I Ziewajac Raz Po Raz,
Zaczynaja Sprzatać Las.