Wesołe nutki

WYCHOWAWCY

mgr Elżbieta Gaj

mgr Marta Białek

Nauczyciel wspomagający: mgr Monika Herchel

ZIMOWY BAL PRZEBIERAŃCÓW

3 lutego 2022r. w naszej grupie odbył się ZIMOWY BAL PRZEBIERAŃCÓW.  Dzieci były przebrane w przepiękne bajkowe kreacje. Wszyscy wyśmienicie się bawiliśmy, uczestnicząc z wielką ochotą we wspólnych zabawach i konkursach, a skoczna i rytmiczna muzyka zachęcała do tańca. Bal odbył się w cudownej atmosferze, wypełnionej uśmiechami i wypiekami na twarzy. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości przedszkolakom. 
Dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych, balowych strojów.

Piątek 28 stycznia – propozycje zabaw

– Ćwiczenia w podskokach „W odpowiedniej kolejności”

– Posłuchaj wierszyka  „Dziewięć bałwanków”

Ten pierwszy bałwanek ma brzuszek pękaty.
I pasek szeroki, co dostał od taty.
Ten drugi bałwanek garnek ma na głowie.
Czy mu w nim nie ciężko?
Kto na to odpowie.

Ten trzeci bałwanek też bielutki cały.
W ręku gałąź trzyma, co mu dzieci dały.
A czwarty bałwanek w dużym kapeluszu.
Chyba nic nie słyszy, no bo nie ma uszu.

A piąty bałwanek dużą miotłę trzyma.
I chce, żeby długo była mroźna zima.
A szósty bałwanek, zupełnie malutki.
Szepce cichuteńko: „Chcę mieć własne butki”.

A siódmy bałwanek, jakby większy nieco.
Woła: „Patrzcie w górę, płatki śniegu lecą”.
A ósmy bałwanek ma kilka wąsików,
kapelusz na głowie i osiem guzików.

Bałwanek dziewiąty to wielka chudzina.
Ale głośno krzyczy „Niech mróz długo trzyma!”

– Zabawa „Bałwankowe liczenie”

– połóż obok siebie dwie kartki papieru, narysuj dziewięć bałwanków składających się z dwóch kul,

– pod każdym bałwankiem napisz odpowiednią cyfrę zaczynając od lewej strony,

– każdemu bałwankowi dorysuj brakujące elementy zgodnie treścią wiersza,

– utrwalamy liczebniki porządkowe: rodzic pyta dziecko jak wygląda trzeci bałwanek, jak piaty, itd.

– powiedz ile bałwanków zostanie, jeśli roztopią się dwa, ile jeśli roztopią się cztery, itd.

– możesz wyciąć swoje bałwanki i wykorzystać do innych zabaw.

– Wierszowana zabawa ruchowa „Marsz” /obrazowanie ruchem treści wiersza/

Każdy może dziś spróbować  /marsz w miejscu/

Czy potrafi maszerować  /jak wyżej/

Trzymaj mocno swe kolana  /marsz trzymając się za kolana/

To jest sztuka niesłychana  /jak wyżej/

Brzuch, kolano, nos, kolano  /wskazywanie wymienionych części ciała/

Raz i dwa i znów tak samo  /jak wyżej/

Gimnastyka – rzecz wspaniała  /marsz w miejscu unosząc ręce w górę i na boki/

Więc do ćwiczeń bierz się zaraz  /jak wyżej/

– Zabawa interaktywna „Policz bałwanki”

– Zabawa ruchowa „Ręce do góry”

– Masażyk relaksacyjny „Zima”  /dziecko siedzi przed rodzicem lub leży na brzuchu/

Idzie zima, biała zima, (idziemy palcami po plecach)

Sople lodu w ręku trzyma, (kłujemy palcami)

Idzie zima, mroźna zima,(idziemy palcami)

Silnym wiatrem drzewa zgina, (szybkie ruchy całą dłonią)

Idzie zima, mroźna zima, (idziemy palcami)

Cudnym puchem świat okrywa, (delikatnie przecieramy palcami)

Idzie zima, biała zima,(idziemy palcami)

Na saneczki dzieci wzywa, (palcami rysujemy 2 płozy sanek)

Jasio wkłada rękawiczki, (dotykamy dłoni)

czapkę, szalik i trzewiczki, (dotykamy głowę, szyję, stopy)

I za chwilę z wielkiej górki, (wspinamy się po plecach do góry)

zjedzie szybko na pazurki. (zjeżdżamy pięścią od potylicy w dół, wzdłuż kręgosłupa)

– Wierszyk dźwiękonaśladowczy „Wesołe dźwięki” 

Poćwiczmy ładne mówienie. Dokładnie wypowiadaj słowa.

Jedzie pociąg fu fu fu
Trąbka trąbi tru tu tu
A bębenek bum bum bum
Na to żabki kum kum kum
Deszczyk kapie kap kap kap
Konik człapie człap człap człap
Mucha brzęczy bzy bzy bzy
A wąż syczy sy sy sy
Baran beczy bee bee bee
Za to koza mee mee mee
Zegar cyka cyk cyk cyk
A dzwoneczki dzyn dzyn dzyn
Jeżyk idzie tup tup tup
Woda chlapie chlup chlup chlup
Dzięcioł stuka stuk stuk stuk
Do drzwi pukam puk puk puk

– Karty pracy do pobrania

Środa 26 stycznia – propozycje zabaw

– Wierszowane zabawy ruchowe „Mała gimnastyka”  /wykonuj czynność,i o których mówi wierszyk/

Podnieś ręce swe do góry

Obróć się dokoła

Hop do przodu, hop do tyłu

I będzie wesoło  /klaszcz w ręce/

Potem ujmij się pod boki

I na boki zrób podskoki

Jeszcze przysiad i jak żabka

W kółko skacz na czterech łapkach.

Zabawę można powtórzyć.

– Popatrz na obrazek

– Opowiedz co przedstawia obrazek, jaka to pora roku, w jakie zabawy bawią się dzieci, jak są ubrane?

– Naucz się rymowanki „Zimowa wyliczanka”

Czapka, szalik, łyżwy, sanki

To są słowa wyliczanki

Rękawiczki, narty, mróz

Śniegu pełen wóz.

Rymowankę można wyklaskać, wytupać, wystukać, np. klockiem o podłogę, ułożyć do niej schemat ruchowy, np.:

Czapka /prawa ręka do góry/, szalik /lewa ręka do góry/, łyżwy /obie ręce proste w bok/, sanki /obie ręce na dół wzdłuż ciała/. Ruchy powtarzamy do każdego wersu.

– Zabawa ruchowa do piosenki „Jadę, jadę” /zabawa w parach/

Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem. W parze robimy zaprzęg: osoba z przodu to konik, osoba z tyłu to woźnica.

– Posłuchaj wiersza „Bezpieczne zabawy”

Wszystkie dzieci, małe, duże uwielbiają zimę białą

Dużo śniegu, wielkie zaspy radość wielką im sprawiają

Już szykują narty, sanki, ciepłe czapki i szaliki

Aby z górki jeździć śmiało i nie złapać żadnej grypy

Łyżwy ostre i błyszczące szybko mkną po lodowisku

Bardzo lubię mrozik zimą, bo zamrozi wokół wszystko

Lecz pamiętaj – bądź ostrożny i na lodzie i na górce

Bezpieczeństwo to podstawa – wtedy dobra jest zabawa!

– Jak bezpiecznie bawić się zimą?





– Opowiedz co przedstawia obrazek, jaka to pora roku, w jakie zabawy bawią się dzieci, jak są ubrane?

Rozwiąż zimowe zagadki /odgadnięte słowa podziel na sylaby, a jeśli potrafisz – na głoski/

– Biały jest jak mąka albo drobna kasza

Kiedy z nieba pada na narty zaprasza /śnieg/

– Co to za woda twarda jak kamień

Można na łyżwach ślizgać się na niej. /lód/

– Choć go lepić muszę kleju mi nie trzeba

Starczy biały puszek, który leci z nieba. /bałwan/

– Nosi je na rekach nawet słaby malec

Mogą mieć pięć palców, albo jeden palec. /rękawiczki/

– Wszystkie pojazdy na świecie muszą mieć koła, jak wiecie

A te nie maja ich wcale i zimą jeżdżą wspaniale. /sanki/

– Szybko po lodzie niosą nas one, obie do butów są przyczepione. /łyżwy/

– Byś po śniegu jeździć mógł musisz przypiąć je do nóg…/narty/

– Zabawa „Pada śnieg”

Trzymacie koc lub duży ręcznik, na którym ułożone są papierowe kulki. Następnie poruszacie kocem tworząc burzę śnieżną, starając się jednak nie „stracić” żadnej ze śnieżek.

–  Ćwiczenia oddechowe wraz z ćwiczeniami motoryki małej

Ćwiczenia z gazetami, które staną się śniegiem.

1. Weź kawałek gazety, trzymaj przed sobą w dwóch rękach i dmuchnij /„jakby miały się otworzyć drzwi od garażu” /

2. Zwiń kawałek gazety w kulkę 
a) zdmuchnij z ręki, z łokcia, z kolan,
b) zdmuchnij z ręki i popatrz jak daleko dmuchnęli inni / rodzic lub rodzeństwo/
c) rzuć kulką (jak śnieżką) daleko przed siebie (można też pobawić się w bitwę na „gazeto-śnieżki”

d) zasypujemy kulko-śnieżkami jakiś przedmiot, a potem zdmuchujemy i odkrywamy go.
3. Rozwiń poprzedni kawałek gazety (lub weź nowy) i:
a) podrzyj gazetę na paski i podmuchaj w nie,
b) ułóż z pasków gazety śnieżynkę (lub inny wzór),
c) podrzyj paski na kwadraciki i zdmuchnij z ręki jak śnieg,
d) posprzątaj po zabawie.

– Obejrzyj bajkę „Królowa Śniegu”

– Karty pracy do pobrania

Propozycje zabaw -poniedziałek 24.01


Witajcie po weekendzie!

Zapraszamy na kolejną porcję przedszkolnych inspiracji.

W tym tygodniu będziemy się zajmować tematyką związaną z ZIMĄ.

Na początek coś na rozruszanie :

Zabawa orientacyjno-porządkowa – Zawieja śnieżna.

Dzieci dobierają się w pary z rodzicami/rodzeństwem i ustawiają w dowolnym miejscu.

Jedno z nich udaje drzewo liściaste – unosi ręce w górę jak gałęzie, lub iglaste – rozchyla ręce na boki.

Na hasło: Słonko świeci, dzieci niebędące drzewami biegają na palcach.

Na hasło: Zawieja śnieżna – dziecko biegnie na piętach do swojego drzewa i staje za nim, chroniąc się przed śniegiem.

Po 3 powtórzeniach następuje zamiana ról.

Ćwiczenie z elementem równowagi – Taniec na łyżwach. Dzieci poruszają się po domu, naśladując taniec na łyżwach.

Na dźwięk bębenka przybierają pozę łyżwiarza w tańcu, stojąc na jednej nodze.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Odgarnianie śniegu. Dzieci naśladują odgarnianie śniegu: pochylają się do przodu,

naśladują nabieranie śniegu na szuflę i odrzucanie go za siebie.

Posłuchajcie opowiadania Bałwanek godny Oscara:

Kiedy pada śnieg, dzieci uwielbiają jeździć na sankach, robić orła na śniegu lub obrzucać się śnieżkami. Jednak najwspanialsza zabawa to, zdaniem Olka, lepienie bałwana. Co roku chłopiec starannie planował jego wielkość, kształt oraz wymyślał dla niego imię. Podobnie jak tata – architekt – szkicował na papierze wszystkie szczegóły: nakrycie głowy, wielkość nosa, włosy ze sznurka i inne rekwizyty. Tata jednak nie projektował bałwanów, tylko wielkie budynki. A szkoda. – W tym roku mój bałwanek będzie najbardziej oryginalny ze wszystkich śniegowych bałwanów – powiedział z przekonaniem Olek, nie mogąc się doczekać opadów śniegu. 140 W sobotni poranek, kiedy wyjrzał przez okno, aż zapiszczał z radości. – Ada, ubieraj się i jedz śniadanie! Idziemy lepić Oskara. – Oskara? – Tak. Mój bałwan będzie miał takie imię i dostanę za niego statuetkę Oscara. – A co to jest? – zapytała Ada. – To nagroda filmowa. My nagramy telefonem film o tym, jak powstaje nasz bałwan. Możemy nawet podłożyć głosy i udawać, że on potrafi mówić. Po śniadaniu dzieci założyły ciepłe kurtki, czapki, szaliki i rękawiczki. Zanim wyszły do ogrodu przed domem, mama posmarowała Adzie nos i policzki specjalnym kremem chroniącym przed mrozem. Olek jednak stanowczo zaprotestował. – Mamo, nie lubię, kiedy mój nos się świeci jak latarka! Dzieci zabrały się do pracy. Najpierw ulepiły małą śniegową kulę, a potem zaczęły ją turlać po śniegu. Śnieg oblepiał ją dookoła, aż wreszcie stała się tak duża i ciężka, że trudno ją było przesuwać. Olek filmował kolejne etapy pracy. – Wystarczy – zdecydował. – To będzie jego noga, a na niej postawimy mniejszą kulę jako brzuch. – Szczypią mnie ręce – powiedziała Ada i pobiegła do domu po suchą parę rękawiczek. Olek nie zwracał uwagi na szczypiącą go buzię i na ręce. Odrzucił na bok mokrą parę rękawic i stwierdził, że śnieg łatwiej się lepi gołymi rękami. Gdy druga kula była gotowa, tata pomógł dzieciom ustawić ją jedna na drugiej. Olek sfilmował tę scenę. – Uch! To będzie wielkolud – wysapał tata. – Tak! – Włóż rękawiczki, synku. Odmrozisz sobie ręce – powiedział tata. Olek jednak nie posłuchał. Gdy głowa Oskara stanęła na samym szczycie, Ada zaproponowała, że pobiegnie do domu po marchewkę. – Nos z marchewki? Wszystkie bałwany tak mają, ale mój będzie wyjątkowy. Już dawno zaprojektowałem dla niego strój. Olek wyjął z kieszeni dwa srebrne kapsle i zrobił z nich oczy bałwanka, a zamiast nosa wetknął latarkę. Potem pobiegł do domu i przyniósł stamtąd pelerynę Zorro, za którego był przebrany na szkolnym balu. Założył ją bałwankowi. – Wygląda jak kosmita – stwierdziła Ada. Olek przyjrzał się śniegowemu stworkowi, po czym zdjął czapkę i szalik, otulając nim Oskara. – Żeby mu nie było zimno – wyjaśnił. Ada zrobiła im zdjęcie. – A dlaczego masz nos z marchewki? – zapytała, przyglądając się bratu, który trząsł się z zimna. – Ja? – zdziwił się Olek, dotykając swojego nosa. – I ręce też masz czerwone. I uszy! Olek dygotał z zimna, ale nie zwracał na to uwagi. Wziął od siostry telefon i zaczął nagrywać film. – Uwaga, uwaga! Przedstawiamy państwu bałwana Oskara, który przeleciał do nas z planety „Aaa psik!” – kichnął głośno. – Planeta „Aaa psik?” – zdziwiła się Ada. – Nigdy o takiej nie słyszałam. W tym momencie z domu wyszła mama i natychmiast zabrała dzieci do środka. – Bałwan jest ze śniegu i nie czuje zimna, ale ty jesteś dzieckiem i to dużym. Powinieneś wiedzieć, że przy takim mrozie trzeba być ciepło ubranym – skarciła syna. Jeszcze tego wieczoru Olek dostał wysokiej gorączki i bardzo bolało go gardło. Na szczęście mama, która była lekarzem pediatrą, doskonale wiedziała, co robić w takiej sytuacji. – Herbata z sokiem malinowym, witamina C i leżenie w łóżku! – powiedziała, robiąc synowi letnie okłady na czole i łydkach, żeby obniżyć temperaturę. Olek spędził w łóżku trzy kolejne dni. Męczyły go katar i kaszel, a przemrożone ręce zrobiły się szorstkie i bolesne. Codziennie spoglądał przez okno na bałwana Oskara, który wciąż stał 141 w ogródku ubrany w czapkę i szalik chłopca. Olkowi było smutno, że nie może wyjść na dwór, ale rodzina zrobiła mu niespodziankę. – Zapraszamy na seans filmowy! Przedstawiamy film pt. „Latarka w nosie”– powiedziała Ada, a wszyscy parsknęli śmiechem. Film był zaskakujący i pokazywał wszystkie szczegóły pracy nad Oskarem: toczenie śnieżnych kul, pomoc taty, kruka przyglądającego się pracy, szczerbaty uśmiech Ady i mamę wybiegającą z domu. Okazało się, że w trakcie choroby Olka mama ukradkiem nagrywała film i raz złapała w kadrze wielkiego rudego kocura, który nagle wyskoczył spod peleryny bałwana. Ale największą niespodzianką był fragment nagrany przez tatę, gdy było już całkowicie ciemno. Nos Oskara migotał pulsującym światłem! – Tato! Jak ty to zrobiłeś? – zachwycił się Olek. – To tajemnica reżysera. Myślę, że wszyscy zasługujemy na statuetkę Oscara, nie sądzicie? I wtedy mama przyniosła tort czekoladowy w kształcie bałwana.

I odpowiedzcie na pytania:
W jaki sposób Olek chciał ulepić bałwana?

Co robił po każdym etapie pracy?
Jak nazwał bałwana?

Jak skończyła się dla Olka historia z bałwanem?

Czy Olek zachował się właściwie?

Spróbujcie dopasować zimowe atrybuty do ich nazwy:
https://wordwall.net/pl/resource/7744116/po%C5%82%C4%85cz-w-pary-zima

Ilustrowana zabawa ruchowa

Lubię śnieżek, lubię śnieg (dz. klaszczą w dłonie)

chociaż w oczy prószy (dz.robią z dłoni daszek nad oczami, kiwają głowami na boki)

Lubię mrozik, lubię mróz (dz. klaszczą w dłonie)

chociaż marzną uszy. (dz. pocierają uszy otwartymi dłońmi)

Lubię wicher, lubię wiatr,(dz. klaszczą w dłonie)
chociaż mnie przewiewa (dz.krzyżują ręce na piersiach, kołyszą się na boki)

Lubię zimę! (dz.klaszczą w dłonie)

Idę w świat(dz.maszerują w miejscu)

I wesoło śpiewam.(dz. powoli obracają się wokół własnej osi)

Piątek 21 stycznia – propozycje zabaw

– Zaczynamy od ćwiczeń ruchowych „Muzyczna gimnastyka”

– Popatrzcie na obrazek

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\figury.jpg

Nazwij kolejno wszystkie figury. 

– Piosenka o figurach

– Zabawa „Szukamy figur”

Spróbujcie znaleźć w domu jak najwięcej przedmiotów w kształcie koła, trójkąta, prostokąta i kwadratu. 

Poproście rodziców by wycięli Wam z papieru figury geometryczne.

– Zabawa do wierszyka „Figury”

Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło

Wszyscy bawią się wesoło

Wciąż nogami przebierają

I figury wybierają.

Każdy KWADRAT w rękach trzyma

Już zabawa się zaczyna

Hop,hop, hop, raz i dwa

Każdy KWADRAT  w rękach ma. /wiersz powtarzamy wymieniając kolejno każdą figurę/

– Zabawa ruchowa „Taniec na figurach”

Rozkładamy na dywanie figury geometryczne z papieru lub przedmioty w ich kształcie, na które można stanąć. Włączamy ulubioną piosenkę i dziecko tańczy po pokoju. Na polecenie, np. Znajdź koło, dziecko staje na odpowiedniej figurze i tańczy w miejscu.

– Wierszyk „Pajacyk”

Hop – rączki w górę

Hop – rączki w dół 

Co to za dziwny skaczący twór?

Jest koło, kwadrat, prostokąt śliczny

To nasz pajacyk geometryczny

Głowa okrągła jest jak piłeczka

A na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek

Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek

Rączki i nogi pajaca – to prostokąciki

Na nich z trójkątów małe buciki

Figur przeróżnych ułożysz kilka 

I już jest pajacyk, co skacze jak piłka.

– Narysuj geometrycznego pajacyka zgodnie ze wskazówkami w wierszu.

– Ćwiczenie oddechowe „Wyścig wacików” /zabawa w parach/

Układamy waciki kosmetyczne na jednym końcu stołu. Na sygnał dmuchamy w niego tak, by znalazł się na drugim końcu stołu. Wygrywa ten, kto pierwszy „dodmucha” swój wacik do końca stołu.

– Masażyk relaksacyjny „Idzie pani”    /dziecko siedzi zwrócone plecami do rodzica/


Idzie pani: tup, tup, tup,  (stukamy w plecy dziecka opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,  (delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,  (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok.  (uderzamy otwartymi dłońmi w plecy)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,  (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk, (delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,  (klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby łup, łup, łup. (lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko,  (rysujemy koło na plecach)
wieje wietrzyk,  (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.( z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy)
Czujesz dreszczyk?  (leciutko szczypiemy w kark)

Masażyk powtarzamy zmieniając role – dziecko robi masażyk rodzicowi.

– Wierszyk dźwiekonaśladowczy  „Myszki”  /rodzic czyta, dziecko wyraźnie wymawia sylaby/

Myszek sto do norki szło:
SZO, SZO, SZO SZO, SZO, SZO
Wtem wybiegły koty dwa:
SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
A, że były bardzo złe
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
To złapały myszki dwie
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
Potem jeszcze zjadły trzy
SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
I ostrzyły ciągle kły
SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
Ale, że im brakło tchu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
Nie złapały wszystkich stu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU

– Karty pracy do pobrania „Figury 1” „Figury 2”

21 stycznia – Dzień Babci, 22 stycznia – Dzień Dziadka!!!

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\kartka4.jpg

„Życzenia dla Babci i Dziadka”

Mocno kocham Babcię, Dziadka

To nie żarty, moi mili.

Dzisiaj Im życzenia składam

Aby w zdrowiu długo żyli.

Żeby w szczęściu i radości

Dni mijały Im kolejne

I by zawsze: w dzień i w nocy

Mieli wciąż pociechę ze mnie.

Środa 19 stycznia – propozycje zabaw

Temat tygodnia: Mocno kocham Babcię, Dziadka

– Wierszowane zabawy ruchowe /dziecko wykonuje czynności, o których mówi wierszyk/

Trzy kroki do przodu

W lewą stronę jeden

Podskocz cztery razy

I zrób obrót jeden

Dwa kroki do przodu

W prawą stronę jeden

Klaśnij siedem razy

I zrób przysiad jeden.

– Posłuchaj wiersza „Dla babci i dziadka”

Mieć babcie i dziadka to znaczy mieć słońce

I gwiazdkę do spania i całus w kieszonce

Przygody, spacery, dawne opowieści

I stosy prezentów, aż trudno je zmieścić.

A co damy dziadkom tak bardzo kochanym?

Szczerbatą piosenkę, z tęczy tulipany

Pomoc przy zakupach, wykopki w ogródku

I sprytny odkurzacz do sprzątania smutków.

Babciu, dziadku, czy Wy wiecie

Że najpiękniej jest na świecie

Gdy bawicie się z wnukami?

Chodźcie porozrabiać z nami!

Rozmowa na temat wiersza:

– czy dobrze mieć babcię i dziadka? Dlaczego?

– jak pomagacie dziadkom?

– jaki prezent mogą dla Nich przygotować dzieci?

Pamiętajcie! 21 i 22 stycznia to ważne daty.

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\babcia.jpg

– Muzyczna gimnastyka

– Zabawa słowno-logiczna „Dokończ zdanie” /zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie i policzyć wyrazy w tym zdaniu/

Moja babcia /dziadek/ jest ….

Moja babcia /dziadek/ lubi ….

Z babcią /dziadkiem/ lubię ….

Kocham babcię / dziadka/ bo ….

– Bajka muzyczna „O Tadku-niejadku, babci i dziadku”

– Karty pracy do pobrania „Po śladzie”  „Ćwiczenie graficzne” „Literkowo” „Prezent”

Witajcie Kochani!

Zapraszamy na piątkowe zabawy matematyczne.

Zaczynamy od zabaw ruchowych z liczeniem.

Przygotujcie kartkę papieru i 8 drobnych przedmiotów, np. klocki, guziki, małe zabawki. Potnijcie kartkę papieru na paski i ułóżcie z nich karmnik.

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\karmnik mat.png

Posłuchajcie wierszyka „W ptasiej stołówce”

Przyleciało wróbli sześć,
zaczynają obiad jeść.
Jeden ziarno dziobie,
chwali przysmak sobie.
Drugi na talerzu
skubie bułkę świeżą,
trzeci okruszynki
wybiera ze skrzynki.
Czwarty, piąty ptaszek
dziobią zgodnie kaszę.
Szósty głową kręci,
na nic nie ma chęci
i widać po minie,
że był gdzieś w gościnie.

Zabawa matematyczna „Ptaszki w karmniku”

powiedz ile wróbli przyleciało do karmnika i ułóż tyle samo liczmanów /np. klocków/ w twoim karmniku, policz wszystkie wróble

– do karmnika przyleciał jeszcze jeden wróbel, ile ptaków jest w karmniku?

– a ile ptaszków będzie w karmniku jeśli do wróbli dołączy jeden gil?

– policz wszystkie ptaki /jeśli jest ich osiem – brawo dobrze policzyłeś/

– ile ptaków zostanie w karmniku jeśli odleci pięć ptaków? /zabierz pięć klocków z karmnika/

– a ile zostanie jeśli odlecą trzy ptaszki? /czy twój karmnik jest pusty?/

Teraz mała gimnastyka:

Zabawa matematyczna „Gdzie siedzi ptaszek?” /wykorzystaj ułożony karmnik i klocki/

– trzy ptaszki siedzą w karmniku /ułóż/

– dwa ptaszki na daszku

– jeden z prawej strony karmnika

– jeden z lewej strony karmnika

– jeden pod karmnikiem, ile ptaszków ułożyłeś? 

To cyfra 8. Powiedz do czego jest podobna?

8

Zabawa słowno-logiczna „Prawda czy fałsz” /rodzic przygotowuje dwie karteczki, jedna z wyrazem TAK, druga z wyrazem NIE; zadaniem dziecka jest określenie prawdziwości zdania i pokazanie właściwego wyrazu na karteczce/

• Zima to pora roku, która następuje po lecie.
• Zimą pada śnieg.
• Karmnik do domek dla psa.
• Śnieg utrudnia zwierzętom zdobycie pożywienia.
• Przysmakiem sarenek są ciasteczka.
• Śnieg jest koloru różowego.
• Na zimę przylatują do nas bociany.
• Wróbelki zjadają w karmniku sianko.
• Niedźwiedź zimą zasypia w głęboki sen.
• Przysmakiem sikorek jest słoninka.
• Paśnik – to miejsce, w którym leśnicy zimą zostawiają zwierzętom pożywienie.
• Na zimę przylatują do nas gile.
• Wiewiórki na zimę w swojej dziupli gromadzą rodzynki.
• Zimą zbieramy w lesie grzyby.
• Przysmakiem dzika są żołędzie.

Zabawa logopedyczna „Emotikony”

Kochane przedszkolaki! Zbliża się wielkie święto – Dzień Babci i Dziadka.

Jednym z prezentów dla Nich mogą być wierszyki, których nauczycie się z pomocą Rodziców. Razem poćwiczymy je, kiedy wrócicie do przedszkola. Spotkamy się w poniedziałek. Miłego weekendu!

 Wiersz „Dla Babci”

Babciu kochana dziś święto Twoje

Dlatego właśnie przed Tobą stoję

Chcę Tobie życzyć samych radości

Niech zawsze miłość w Twym sercu gości

Miej zdrowia dużo, uśmiechu wiele

Bądź przy mnie zawsze, nawet w niedzielę.

Wiersz „Dziadziusiowi”

Ty Dziadziusiu dobrze wiesz

Czego wnuk Ci życzy:

Zdrowia, skarbów, jakich chcesz

Szczęścia i słodyczy.

Niechaj Dziadzio mój jedyny

Żyje długo i przyjemnie

Niech Mu w szczęściu mkną godziny

I niech ma pociechę ze mnie.

Karta pracy do pobrania 6 latki

Karta pracy do pobrania 5 latki

 Karta pracy „Karmnik – labirynt”

Witamy Was serdecznie w środę!

Zapraszamy na kolejne zabawy.

Poranna gimnastyka /dzieci inscenizują ruchem treść wierszyka/


Prawa noga    /noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę/
Wypad w przód    /wyciągnięta noga opada na podłogę/
A rękami zawiąż but   / skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta/
Powrót     / powrót do pozycji zasadniczej/
Przysiad         / przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma/
Dwa podskoki       / dwa podskoki w miejscu/
W miejscu bieg       /bieg w miejscu/
I skłon głęboki       /skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg/
Wymach rąk w tył      / wysunięcie rąk do tyłu/
I do przodu     / wysunięcie rąk do przodu/
Już rannego nie czuć chłodu       /postawa wyprostowana/

Posłuchaj opowiadania „Zimowy las”

To dopiero frajda jechać przez las, w śniegu, na saniach ciągniętych przez najprawdziwszego konia. Olek i Ada dawno aż się tak nie cieszyli. Dziadkowie wybrali się do znajomego leśniczego i wzięli wnuki ze sobą. Ostatni etap podróży, przez las zasypany śniegiem odbyli na saniach powożonych przez woźnicę ubranego w ciepły kożuch.

– Z drogi śledzie, Olek jedzie! – wykrzyknął Olek. Był tak zachwycony sanną, że zapomniał o zachowaniu ciszy.

Ada poszła jego śladem i dodała swoją rymowankę: – Z drogi niedźwiedzie, bo Ada jedzie.

– Ciszej, płoszycie zwierzęta – zwróciła im uwagę babcia.

Ada i Olek natychmiast umilkli. Byli gotowi przeprosić mieszkańców lasu za hałas, ale wokoło panowała niezmącona cisza. Wydawało się, że cały las śpi pod białą pierzynką.

– Nie widzę żadnych zwierząt – powiedziała Ada.

– Gdybyście uważnie obserwowali okolicę zobaczylibyście, że się nam przygląda. Dziadek wskazał odległe krzaki jałowca. Między ciemną zielenią gałęzi i bielą śniegu widać był rude futerko.

– Lisek! – pisnęła zachwycona Ada. Na świerkowej gałęzi siedziały dwa czarne ptaki i przyglądały się przejeżdżającym.

– To kruki? -spytał Olek

– Gawrony. Kruki są większe – odpowiedział dziadek.

Na gałęziach jarzębin siedziały ptaszki tak kolorowe jak tęcza. Miały czerwone brzuszki, czarne główki i czarne skrzydła ozdobione białym skośnym paskiem. Zajadały się zmrożonymi owocami jarzębiny.

– To gile – powiedział dziadek. A tam na leśnej polanie stoi paśnik, czyli leśna stołówka dla zwierząt. Trzy sarny posilały się sianem, a z boku, ukryty między korzeniami, szary zajączek chrupał coś zawzięcie i rozglądał się przy tym trwożnie. Wtem rozległ się trzask łamanych gałęzi. Spłoszone sarny zniknęły dzieciom z oczu, zając też gdzieś zwiał, za to z lasu wyszły dziki. One także przyszły napełnić puste brzuchy. W paśniku czekały na nie żołędzie i inne przysmaki.

Czy można się dziwić, że Olek i Ada także przypomnieli sobie o jedzeniu? Chyba nie.

– Zgłodniałam – westchnęła Ada. „Burrr” – zaburczało jej w brzuchu.

– Ciszej, bo obudzisz niedźwiedzia – zażartował Olek.

– Niedźwiedzie w zimie śpią, prawda dziadku?

– Prawda, ale czasem się budzą. Lepiej wtedy nie wchodzić im w drogę. Na szczęście już dojeżdżamy.

Sanie wyjechały z lasu i mknęły polną drogą do leśniczówki, gdzie czekał na gości znajomy pan leśniczy.

Rozmowa na temat opowiadania:

– gdzie Olek i Ada pojechali z dziadkami?

– jakie zwierzęta widzieli w lesie?

– co to jest paśnik?

– jaki pokarm znalazły w nim zwierzęta?

– kto dba o las i jego mieszkańców?

– jak należy zachować się w lesie?

A teraz „Zimowe ćwiczenia w podskokach”

Odkrywamy literę S, s

– Odszukaj w domu przedmioty, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „s”

– Podziel na sylaby /z klaskaniem/ słowa: serek, serce, sok, sowa, sarenka,  ułóż tyle klocków, ile sylab mają te słowa,

– co widzisz na obrazku? Podziel to słowo na głoski

– narysuj na kartce tyle prostokątów, ile głosek ma słowo „ser” /6 latki/

– spróbuj określić czy głoska „s” to spółgłoska, czy samogłoska /niebieska czy czerwona/ i pokoloruj prostokąty /6 latki/

– to litera „s” mała i wielka, drukowana i pisana

– weź ulubioną książeczkę i znajdź w jej tekście 10 literek „s”

Zabawa „Głowa, ramiona, kolana, pięty”

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Karta pracy do pobrania – literka „S” /6 latki/

Karta pracy do pobrania – literka „S” /5 latki/

11.01.2022 (wtorek)

Na początek dnia kilka zagadek:

1. .Zabawa „Nasze rymy”.

Dziecko dopowiada zakończenia zdań zaproponowanych przez Rodzica w taki sposób, aby się rymowały, np.

Wróbel w kącie siadł, chętnie by coś…..(zjadł).

Chodzi w koło czarna…..(wrona), dzisiaj głodna i…..(spragniona).

Leci wróbel do…..(karmnika), aby ziarna się…..(nałykać).

Sroka sobie głośno…..(skrzeczy), prosi tak o pokarm…..(dzieci).

Brzuszek gila jest…..(czerwony) i grubiutki z każdej…..(strony).

2.Rymowanka „Kiedy w koło sroga zima”.

Dziecko wypowiada rymowankę w różnym tempie i z różną dynamiką, wymyśla proste ruchy do jej zilustrowania.

Kiedy w koło sroga zima,

mróz  wokoło mocno trzyma.

Marzną wtedy wszystkie ptaki,

dobrze wiedzą to dzieciaki.

Uśmiechnięte miny mają,

głodne ptaki dokarmiają.

3.  Wysłuchanie piosenki Ptaszek (sł. i muz. M. Majewska)

https://www.youtube.com/watch?v=D3OTmJJ_Bk4

Lata mały ptaszek, nic go nie zatrzyma
o ziarenka prosi, zima się zaczyna.
Masz tu ptaszku garść okruszków,
żebyś pusto nie miał w brzuszku.

Próby wspólnego śpiewu z rodzicami.

4. Oglądanie w internecie zdjęć: gila, sroki i wrony. Opis ich wyglądu przez dziecko .

Naśladowanie odgłosów wydawanych przez wybrane ptaki.

Rodzic naśladuje odgłosy wybranych ptaków, a dziecko je powtarza. Np.:

-wróbel – ćwir, ćwir, ćwir,

-wrona – kra, kra,kra,

-gołąb – grochu, grochu, grochu,

-sroka – kek-kek,  kek-kek, kek-kek.

5. Praca plastyczna Ptaki zimą w karmniku
Zima sprzyja obserwacjom ptaków, zwłaszcza jeśli mamy karmnik za oknem. Zachęcamy do dokarmiania ptaków zimową porą:) I oczywiście wykonania pracy plastycznej ilustrującej stołujące się ptaszki.

Do dzieła:
Na niebieskiej kartce przyklejamy patyczki kreatywne na kształt karmnika.

Z szarego papieru wycinamy półkola, które będą brzuszkami ptaków.

Z białej tekturki falistej wycinamy mniejsze półkola na skrzydła oraz ogony.

Układamy na gazecie skrzydła oraz ogony i odrysowujemy z zapasem. Naklejamy tekturkę na gazetę. Można też od razu nakleić tekturkę a potem wyciąć gazetę w nieco większym kształcie.

Przyklejamy ptaki w karmniku

Robimy ptaszkom oczy, dorysowujemy dzioby, nogi, elementy karmnika oraz ziarenka. Wyszedł nam piękny karmnik z ptakami zajadającymi ziarna:)

6. Zapraszamy do obejrzenia filmu z serii „Przygód kilka wróbla Ćwirka” – Towarzystwo na zimę.

Witajcie Kochani! 

Rozpoczynamy nowy tydzień.  Mam nadzieję, że miło spędziliście weekend z rodziną. Powiedzcie, jaki dziś dzień tygodnia i jaką mamy pogodę za oknem.

Temat tygodnia: Ptaki i zwierzęta zimą.

Na rozgrzewkę zabawa z wierszykiem „Wróble tu i tam”(rodzic czyta, dziecko wykonuje czynności)

Wróbel tu, wróbel tam /dziecko wskazuje ręką na lewo i na prawo/

Skaczą śmiesznie hopsasa /dziecko wykonuje trzy podskoki obunóż w miejscu/

Kroczek w prawo, kroczek w lewo /dziecko wykonuje krok w prawą stronę, potem w lewą/

Obskakują grube drzewo / dziecko drobnymi kroczkami porusza się wokół własnej osi/

Dziobem w ziemię postukują / dziecko w przysiadzie stuka palcami o podłogę/

I skrzydełka swe prostują / dziecko stojąc wyciąga ramiona na boki/  

-zabawę można powtórzyć

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\karmnik5.jpg

Przyjrzyjcie się fotografii i opowiedzcie, co przedstawia, jak nazywa się ten domek, co do niego przylatuje i dlaczego?

Przyjrzyjcie się obrazkowi, posłuchajcie nazw ptaków, które przylatują do karmnika, spróbujcie je zapamiętać. Podzielcie nazwy ptaków na sylaby, powiedzcie jaką głoskę słychać na początku tych nazw.

H:\Documents and Settings\Marta\Pulpit\karmnik.jpg

Zabawa ruchowa „Ptaszek do karmnika”

Rozkładamy na podłodze kartkę papieru – to karmnik. Na hasło „Ptaszek lata” dziecko naśladuje lecącego ptaka /biega na paluszkach, macha rękami/. Na hasło „Ptaszek do karmnika” dziecko siada skrzyżnie na kartce papieru i naśladuje dziobanie ziarenek /stuka paluszkami w podłogę/.  Zabawę powtarzamy kilka razy.

Obejrzyjcie filmik o dokarmianiu ptaków. Zwróćcie uwagę na to, czym można dokarmiać ptaki.

Masażyk w parach „Wesoły wróbel”

Siadamy na podłodze jedno za drugim. Osoba siedząca z tyłu wykonuje na plecach partnera ruchy zgodnie ze słowami wierszyka.

Wesoły wróbel po ulicy skacze /naprzemienne uderzanie palcami dłoni po plecach/

I chociaż mu zimno to wcale nie płacze /masowanie obiema dłońmi pleców/

Małe przedszkolaki po śniegu tupały /uderzanie delikatnie dłońmi w plecy/

I dla głodnych wróbli ziarenka sypały /jak wyżej/

Chociaż śnieżek prószy /delikatne naprzemienne uderzenia palcami w plecy/

Wiatr w koło wiruje /kreślenie palcami kół/

Nasz mały wróbelek /uderzanie „dzióbkiem” z palców w plecy/

Dzieciom podziękuje /rysowanie palcem wskazującym uśmiechu/

– zmieniamy się miejscami w parze i powtarzamy zabawę

Ćwiczenia oddechowe „Ziarenka do karmnika”

Narysujcie na kartce karmnik. Wytnijcie z papieru kilka małych kółek, rozsypcie je obok kartki
z karmnikiem. Za pomocą rurki do napojów przenieście kółeczka do karmnika.

Jeśli macie możliwość zawieście w pobliżu karmnik dla ptaków i wsypcie ziarenka, obserwujcie przylatujące do niego ptaki.

Karty pracy do pobrania: „Gil” „Po śladzie”

Spotkanie ze Świętym Mikołajem!

6 grudnia jak wszyscy wiecie

Święty Mikołaj chodzi po świecie.

Dźwiga swój worek niezmordowanie

i każde dziecko prezent dostanie!

Chociaż do świąt zostało jeszcze sporo czasu – w naszej grupie  przygotowania już trwają. Wszystko to dlatego, że bierzemy udział w międzynarodowym projekcie wymiany kartek świątecznych „KARTKI Z ISKIERKAMI EMOCJI”.

Zabawy badawcze z węglem i solą.

2 grudnia zgłębialiśmy tajemnice Ziemi. Poznaliśmy historię powstania węgla i soli. Z ogromnym zainteresowaniem przeprowadziliśmy doświadczenia, które pomogły nam poznać własności fizyczne tych minerałów: kształt, kolor, stan skupienia, fakturę, twardość, smak /tylko soli/. Najciekawsze okazało się sprawdzanie, który minerał rozpuszcza się w wodzie oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Takie eksperymenty są świetnym pomysłem na wspólną zabawę i bogacenie wiedzy o przyrodzie.

Uwaga, konkurs!

Zapraszamy dzieci i rodziców z grupy V do udziału w konkursie plastycznym „Kartka bożonarodzeniowa”. Szczegóły konkursu na grupowej tablicy informacyjnej.

Dzień Pluszowego Misia

25 listopada obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Wesołe Nutki poznały historię pluszowego misia, bawiły się przy piosenkach i rymowankach o misiach, rozwiązywały interaktywny quiz, kolorowały obrazki oraz oglądały bajki o misiach. Ten dzień był okazją do wesołych zabaw, bo przecież pluszowy miś to ulubiona zabawka wszystkich dzieci.

5 listopada  obchodziliśmy  Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek.

W tym dniu przedszkolaki z grupy V przypomniały sobie bajki, które są nieodzownym elementem  dzieciństwa. 

Wesołe Nutki uczciły to święto przebierając się za ulubionych bohaterów bajkowych. W grupie odbywały się bajkowe zabawy: podróż do zaczarowanej krainy, rozpoznawanie bajkowych atrybutów, zagadek, zabawy z interaktywnym kołem fortuny i puzzlami. Na koniec dzieci bawiły się przy zaczarowanej muzyce.

Dzień był okazją do świetnej zabawy i sprawił dzieciom wiele radości.


Nasza piosenka „WESOŁE NUTKI”

Do Przedszkola Wpadły Nutki
Wszystkie Miały Czarne Butki,
Czarne Getry I Czapeczki
I Skakały, Jak Piłeczki.
Ta Wysoko, A Ta Nisko
Ta Z Plecakiem , Ta Z Walizka
Roztańczone Nutki Trzy:
Do, Re, Mi – Nutki Trzy.
Nawet Na Leżakowaniu
Przeszkadzały Dzieciom W Spaniu
I Skakały Po Kocykach
W Czarnych Getrach I Bucikach.
Ta Wysoko, A Ta Nisko
Ta Z Plecakiem , Ta Z Walizka
Roztańczone Nutki Trzy:
Do, Re, Mi – Nutki Trzy.
Poprosiły O Mieszkanie
W Dużym, Czarnym Fortepianie
I Biegały I Skakały
Po Klawiszach Czarno – Białych
Ta Wysoko, A Ta Nisko
Ta Z Plecakiem , Ta Z Walizka
Roztańczone Nutki Trzy:
Do, Re, Mi – Nutki Trzy.